پوشش دهی نانو ذرات نقره بر روی کاغذ به روش زیستی

با توجه به نتایج به دست آمده، این کاغذ در صورت تولید انبوه می تواند گزینه مناسبی برای کاربرد در صنایع بسته بندی باشد، در پوشش دهی این کاغذها از روشی زیستی و منطبق بر اصول شیمی سبز استفاده شده است.
ظرفیت نانو ذرات نقره برای از بین بردن میکرو ارگانیسم های مختلف از ویژگی های جذاب آن در برابر باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک است، همین خاصیت آن را به یکی از قوی ترین عوامل ضد میکروبی تبدیل کرده است.
چنانچه کاغذ با نانو ذرات نقره پوشش داده شود، می تواند کاربردهای تجاری برجسته ای در صنایع مختلف داشته باشد، در این کار پوشش دهی نانو ذرات نقره بر روی کاغذ به روشی ایمن و منطبق بر اصول شیمی سبز مد نظر قرار گرفته است.
دکتر حمیدرضا قربانی محقق این طرح در توضیح روش استفاده شده برای پوشش دهی کاغذها گفت: ' همانگونه که اشاره شد در این پژوهش از یک روش زیستی به منظور سنتز و پوشش نانوذرات بر روی کاغذ استفاده شده است، برای این منظور با استفاده از باکتری اشرشیاکولی نانوذرات نقره تولید و روی کاغذ پوشش داده شد، پوشش زیستی به علت عدم استفاده از مواد شیمیایی و ایمن بودن از لحاظ زیست محیطی اهمیت به سزایی دارد.'
وی در ادامه به مزیت های این روش پرداخت و افزود: 'سنتز نانو ذرات با استفاده از روش های شیمیایی، به لحاظ تجهیزات مورد نیاز در مقایسه با روش های دیگر بسیار پر هزینه است، از طرفی در برخی موارد ایجاد توزیع یکنواخت ذرات، کار بسیار دشواری خواهد بود این در حالی است که در روش سنتز زیستی می توان نانو ذرات را با کنترل خوب بر توزیع اندازه به دست آورد.'
قربانی گفت:' همچنین در این روش مواد شیمیایی با سمیت محیطی استفاده نمی شود، ساخت نانو ذرات نقره با استفاده از روش های زیستی مانند گیاهان، جلبک ها، قارچ ها و باکتری ها چند سالی است که مورد توجه محققان قرار گرفته است.»
نتایج این مطالعه نشان می دهد کاغذ پوشش داده شده توانایی بالایی برای استفاده به عنوان مواد ضد میکروبی در بسته بندی مواد غذایی و افزایش عمر مفید آنها دارد.
قربانی معتقد است با توجه به این نتایج امکان استفاده از روش های زیستی به منظور پوشش نانوذرات بر روی مواد دیگر مانند غشا، فیلتر و غیره نیز امکان پذیر است.
به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،این تحقیقات حاصل تلاش های دکتر حمیدرضا قربانی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر است که نتایج آن در مجله IET Nanobiotechnol. (جلد 8، شماره 4، سال 2013، صفحات 263 تا 266) به چاپ رسیده است.