گزارش تصویری از بزرگترین زیستگاه ببر آسیائی

یکی از بزرگترین زیستگاه های طبیعی ببر که در آن گونه های مختلف جانوری زندگی می کند، جنگل باندی پور در مرز بین دو ایالت کارناتاکا و تامیل نادو در جنوب هندوستان است و اهمیت آن به اندازه ای است که مردم بومی به این پارک لقب سرزمین خدا را داده اند. این جنگل در بخش چامارانجاگر در نزدیکی جاده اوتیمیسور در  هانگالاهوبلی Hangalahobli  و 19 کیلومتری گاندلوپت و به فاصله 80 کیلومتری از شهر  میسور قرار گرفته است.

این پارک جنگلی در سال 1974  میلادی پایه گذاری شده و در ابتدا تنها شامل بخش های کوچکی از مناطق شکار ممنوع بود ولی رفته رفته با گسترش فرهنگ حفاظت از محیط زیست، این جنگل تبدیل به یکی از بزرگترین مناطق حفاظت از حیوانات در نوع خود شد. باید در نظر داشته باشیم که هدف اصلی اعلام این منطقه به عنوان زیستگاه حفاظت شده حیات وحش، نگهداری و افزایش نسل ببر های در آستانه انقراض بود که در این میان حیوانات متعدد دیگری نیز در زیر چتر حمایتی قرار گرفته و به آسودگی زندگی می کنند. در این پارک نهرها و مخزن های آب مخصوصی تعبیه شده است ، که آب مورد نیاز جانوران را تامین می کند .

جاده ای که از میانه این جنگل زیبا و طبیعی می گذرد یکی از زیباترین جاده هایی است که در نوع خود وجود دارد. پوشش گیاهی جنگل شامل  بامبو ، درختان ساج،  درخت های صندل سفید و نیز برخی گیاهان بسیار نادر است.  وسعت این پارک نزدیک به 880 کیلومتر مربع است و طی نمودن جاده جنگلی به یک و نیم تا دو ساعت زمان نیاز دارد. حداکثر سرعت مجاز در این جاده جنگلی 40 کیلومتر بر ساعت بوده و همیشه و تحت هر شرایطی حق تقدم با حیوانات است. در طول این مسیر سرنشینان خودرو شانس دیدن حیوانات متعددی را دارند که آزادانه در محیط زندگی خود در حال گردش هستند. از جانورانی که در این پارک وجود دارد می توان به فیل ، ببر ، پلنگ، گوزن، گوزن یال دار بزرگ آسیایی، شغال، گاو وحشی هندی، بز کوهی چهار شاخ ، سنجاب ، خرس تنبل، گربه وحشی، گونه های مختلف میمون همانند میمون های دم دراز با ابروهای پر پشت آسیایی واشاره کرد.

در بخش های مختلف این جنگل پست های کلینک دامپزشکی تعبیه شده است که در آن دامپزشکان و جنگلبانان به مداوای حیوانات پرداخته و همچنین بر روی گونه های مختلف جانوری تحقیقات انجام می دهند.

در طول عبور از این جاده جنگلی  تابلوهای خطر متعددی دیده می شود که به رانندگان هشدار می دهد به هیج عنوان حق خروج از اتومبیل را ندارند و حتی در صورت خرابی خودرو ، باید سرنشنیان خودرو در داخل آن منتظر بمانند تا خودرو های امداد و جنگلبانی برای کمک برسند. در صورت خروج از خودرو با توجه به تراکم گونه های جانوری مانند پلنگ، خرس، ببر و فیل وحشی، احتمال حمله آن ها به راننده یا سرنشینان خودرو وجود دارد. موضوع بسیار مهم دیگر حضور همیشگی و پر تعداد دسته های میمون در سراسر مسیر است که در صورت کوچکترین غفلت امکان دارد وارد خودرو شده و وسایل مسافران را غارت کنند.

گفتنی است  تنها در محدوده زمان ويژه ای تردد از  این بزرگراه  امکان پذیر است و جهت رعایت موارد امنیتی برای انسان ها و حیوانات ،عبور خودرو ها  از ساعت 9 شب تا 6 صبح ممنوع است.

گزارش و تصاویر : احسان محمد حسینی – فاطمه کردی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا