یافته های جدید درباره شکل گیری اکسیژن در زمین

تیم تحقیقاتی متخصصان ژئوشیمی به تازگی موفق به کشف لایه های سنگی غنی از آهنی شدند که متعلق به 3.2 میلیارد سال پیش است. آهن موجود در بین این لایه ها در همان سال ها اکسید شده بود. محققان از طریق تحلیل های شیمیایی نشان داده اند که  این زنگ زدگی مطمئنا از عوامل بیولوژیکی نشات گرفته است. این پدیده نشان دهنده این است که باکتری های تولید کننده اکسیژن 200 میلیون سال قبل از تر تصورات ما وجود داشته اند.

گیاهان وظیفه تولید اکسیژن زمین را بر عهده دارند اما این "سیانوباکتر" ها بودند که میلیارد ها سال قبل به تولید اکسیژن می پرداختند. عمل فتوسنتز برای اولین بار توسط این میکروب های بسیار ریز سبز رنگ انجام شد. فتوسنتز، فرآیندی زیست‌شیمی است که در آن، انرژی نورانی خورشید به انرژی شیمیایی ذخیره‌ شده در مواد غذایی آن‌ها تبدیل می‌شود. اکسیژن در عمل فتوسنتز به عنوان محصول اضافی  از انجام دهنده آن آزاد می شود.

"سیانوباکتر" ها یا "باکتری های سبزابی" در حدود 2.3 میلیارد سال قبل به صورت ناگهانی اکسیژن را به درون اتمسفر وارد کردند. همین امر کره زمین را برای موجودات پیچیده و چند سلولی آماده کرد. زمین شناسان این پدیده را که تحت عنوان "رویداد بزرگ اکسیژنی" یا " انقلاب اکسیژنی" مطرح کرده اند و آن را به عنوان نقطه عطف در ایجاد حیات بر روی زمین می دانند.

در این تحقیق آرون ساتکوسکی (Aaron Satkoski) از دانشگاه ویسکونسون مادیسون (University of Wisconsin – Madison) به همراه همکاران خود موفق به کشف سنگ های آهن دار قرمز و صورتی شدند. موقعیت این سنگ در سایت آفریقای جنوبی، درست در شرق ژوهانسبورگ قرار دارد. رنگ این سنگ های رسوبی به دلیل اکسید شدن آهن موجود در آنها است.

این تیم تحقیقاتی با بررسی ایزوتوپ های آهن موجود در این زنگ زدگی ها نشان دادند که سنگ دریاهای کم عمق تحت غلظت اکسیژن 0.1 درصد ایجاد شده اند. این میزان از اکسیژن ممکن است ناچیز به نظر برسد اما به خاطر داشته باشید که سنگ های متعلق به آن دوران به هیچ وجه نشانی از اکسیژن در خود نداشته اند و به همین دلیل نیز این یافته بسیار مهم محسوب می شود.