فیلتر کردن کربن در زغال سنگ

علیرغم به دستاوردهایی که انرژی گاز طبیعی، باد و خورشید برای بشر داشته است، زغال سنگ همچنان اولین تولید کننده برق ایالات متحده محسوب می شود. به همین دلیل تولید فناوری هایی که اثرات ناخواسته احتراق زغال سنگ را کاهش می دهند بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

برای پرداختن به این موضوع وزارت انرژی ایالات متحده 1.9 میلیون دلار به تیم تحقیقاتی دانشگاه بوفالو اهدا کرده است. دی اکسید کربن یکی از اصلی ترین گاز های گلخانه ای است. این تیم تحقیقاتی غشایی تولید کردند که قادر است قبل از احتراق زغال سنگ، دی اکسید کربن را از آن جدا کند. دکتر هایکینک لی، محقق اصلی این تحقیق، در این باره بیان کرد: «هدف این ایده این است که زغال سنگ قبل از احتراقش کربن زدایی شود.»

این کمک مالی دریافت شده یکی از 16 مرحله کمک های مالی است که ماه گذشته توسط لابراتوار آزمایش های انرژی ملی وزارت انرژی در آمریکا ارائه شده است. با استفاده از این روش می توان کربن دی اکسید را از نیروگاه های سوخت فسیلی جمع آوری کرده و شاهد کاهش گازهای گلخانه ای باشیم.

شایان ذکر است که مصرف بالای ذغال سنگ در جهان موجب شده است تا این ماده به عنوان یکی از مهم ترین دلایل آلودگی هوای زمین مطرح باشد و مسلما با استفاده از این روش می توان حجم بالایی از این آلایندگی را از بین برد. یکی از دلایل با اهمیت بودن این یافته این است که بیشتر روش هایی که پیش از این برای رفع آلایندگی ذغال سنگ به کار گرفته شده بودند، به علت داشتن نیاز به تغییر در ساختار سوخت کارخانه ها، با مقاومت در سطح تجاری روبرو می شدند. با این وجود این روش جدید می تواند بدون نیاز به ایجاد تغییر در کارخانه ها از آلایندگی زغال سنگ بکاهد و به همین دلیل نیز می توان به سادگی آن را در همه جای جهان به کار گرفت.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا