سهم ناچیز شرکتهای دانش بنیان در صنایع غذایی

محمود شیخ زین‌الدین امروز (چهارشنبه) در آیین افتتاحیه سومین همایش علوم و صنایع غذایی (همایش ملی ارتقاء ایمنی و رونق صنعت غذایی) در دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار کرد: در کشور هیچ کسی متولی رونق صنعت غذا نیست و اگر رونق در صنعت غذایی وجود نداشته باشد برای ایمنی نیز نمی‌توان فعالیتی را انجام داد.

وی افزود: دلیل اینکه صنایع بزرگ کمتر در همایش‌های این چنینی حضور پیدا می‌کنند، این است که کمتر راه رونق خود را ارتباط با دانشگاه‌ها می‌دانند.

معاون تجاری سازی و نوآوری معاون علمی رییس جمهور گفت: سهم ارزش افزوده صنعت غذا در دنیا کمتر از صنایع دیگر است، اما شرایط کنونی کشور در صنعت غذا وضعیت مطلوبی ندارد و متأسفانه از امکانات و توسعه علم و فناوری در صنعت غذایی کمتر استفاده شده است.

شیخ زین‌الدین به موضوع پالم اشاره و اضافه کرد: مسأله ساده‌ای مانند پالم به دلیل کمی ارتباطات بین صنعت و دانشگاه به یک معضل اجتماعی تبدیل شد.

باید توانمندی‌های پژوهشی و علمی کشور در قالب شرکت‌های دانش بنیان قابل ارایه‌تر شوند.

معاون تجاری سازی و نوآوری معاون علمی رییس جمهور با بیان اینکه ارتباط شرکت‌های بزرگ صنایع غذایی دنیا با صنایع کوچک به شدت در حال گسترش است، اظهار کرد: دانش آموختگان صنایع غذایی باید کارخانه‌هایی ایجاد کنند که باعث ایجاد ارزش افزوده بیشتر شود. همچنین ورود محصولات جدید به بازار می‌تواند در قالب شرکت‌های دانش بنیان انجام گیرد.

شیخ زین‌الدین افزود: یک هزار و 700 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که 100 شرکت مربوط به صنایع غذایی می‌شود که این سهم بسیار اندکی است.

وی شرکت‌های دانش بنیان را به سه دسته شرکت های تولیدی، صنعتی و نوپا تقسیم بندی کرد و گفت: در شرکت‌های دانش بنیان نوپا چند فارغ التحصیل به همراه یک استاد دانشگاه بر روی محصولی که قبلا تولید شده بود، کار می‌کنند.

معاون تجاری سازی و نوآوری معاون علمی رییس جمهور اضافه کرد: شرکت‌های دانش بنیان تولیدی نیز وجود دارند که گردش مالی آن‌ها قابل توجه است. در شرکت‌های دانش بنیان صنعتی، کمتر از 50 درصد شرکت‌های دانش بنیان را به خود اختصاص داده‌اند.

شیخ زین‌الدین با بیان اینکه در رونق صنعت غذا و باورپذیری آن باید به نوآوری توجه شود، گفت: دولت در حوزه نانو فناوری، بیوتکنولوژی، دارو و ITC اقداماتی را انجام داده است اما از صنایعی که های تک نیستند، اقدامات زیادی انجام نشده است.

به گزارش ایسنا ، وی ادامه داد: عمدتا ارتباط دولت با صنایع به صورت نظارتی بوده است اما برای رونق صنعت کاری انجام نشده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا