بررسی الگوی غذائی مدیترانه در عصر باستان

سینا پرس : تیمی از پژوهشگران بین المللی با همکاری دو دانشگاه معتبر جهانی در حال مطالعه در حوزه الگوهای غذائی مردم باستانی بخش هائی از اروپا هستند . در این مطالعات ، یک پژوهشگر جانور باستان شناس Zooarchaeologists با نام میشل مک کینون Michael MacKinnon از دانشگاه وینپگ University of Winnipeg به همراه پژوهشگری با نام آنجلا ترنتاکوسته Angela Trentacoste از دانشگاه شفیلد University of Sheffield در حال بررسی آثار و مدارک باقی مانده از زباله ها ، دستشوئی ها و فاضلاب های باستانی و کوزه های مواد غذائی باقی مانده در سایت های مختلف باستانی در منطقه مدیترانه هستند . هدف اصلی این پروژه پژوهشی ، بررسی و شناسائی رژیم غذائی و الگوی مصرف مواد غذائی در سرزمین های حوزه دریای مدیترانه در دوران باستان است .

در این مطالعات ، آثار و شواهد بسیاری از سایت های حفاری شده در این مناطق مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت و نتایج این پژوهش در نشست سالانه موسسه باستان شناسی آمریکا Archaeological Institute of America که در ماه گذشته برپا شده بود  ، معرفی و ارائه شد .

بر اساس این مطالعات ، مصرف گوشت گراز به صورت گسترده ای در بین اقوام  اتروسک و رومی ها رایج بوده و این مردم احتمالا از روشی مشابه آن چه در آشپزی امروز ایتالیا مورد استفاده قرار می گیرد ، برای پخت این مواد استفاده می کردند .

در  این پژوهش ها همچنین مشخص شد که کلیه طبقات مردم اعم از فقرا و ثروتمندان جامعه باستانی روم ، از این نوع گوشت استفاده کرده  و فقط افراد ثروتمند از بخش های مرغوب تر و به میزان بیشتری از مردم فقیر از گوشت گراز مصرف می کردند .

موضوع جالب توجه دیگر در این مطالعات ، کشف این موضوع است که افراد ثروتمند در جوامع فوق ، علاقه بسیاری به استفاده از ادویه های نایاب و گران قیمتی داشتند که عمدتا از خاور دور وارد می شده است . این افراد همچنین ظروف غذاخوری بسیار ظریف و نفیسی را مورد استفاده قرار می دادند در حالی که مدارک یافت شده نشان می دهد که افراد فقیر و طبقات پائین تر جامعه از ظروف گلی و سفالین خشن و زمختی برای غذا خوردن بهره می جستند .

نتایج این پژوهش همچنین نشان می دهد که در شهرهای رومی ، دستفروشان در خیابان ها اقدام به پخت و فروش غذاهائی مانند تاس کباب ، شوربا و آش  در ظروف بزرگی می کردند .

میشل مک کینون در ارتباط با رسوم غذاخوردن در حوزه مدیترانه در عصر باستان به  Inside Science گفت : بر اساس مدارک موجود ، افراد ثروتمند در این دوران علاقه زیادی به خودنمائی و تبلیغ داشتند و در این میان پخت و ارائه غذا به صورت یک حیوان درسته بر روی میز از جمله موارد نشان دهنده اشرافیت در بین این مردم بود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا