200 نفر از 13 هزار استعداد برتر دارای شرایط نخبگی هستند

 دکتر آریا الستی درسلسله نشست های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اصحاب رسانه با عنوان گپ و گفت صمیمانه افزود:براساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان، برای اطلاق نخبه و استعداد برتر افراد باید چهارشرط درنظرگرفته شود.
وی ادامه داد:در تعریف جدید نخبه، افراد علاوه برداشتن استعداد، باید از دیگر شرایط مانند سعی و تلاش برای کسب تخصص، تلاش برای اثرگذاری درحوزه مورد نظر و نیز هماهنگی با آرمان های ملی برخوردار باشد.
الستی اظهارکرد:در این سند به افرادی استعداد برتر گفته می شود که امید است در آینده نخبه شوند، در این سند اقدامات بسیار متنوع اعم از کارهای صرفا فرهنگی تا صرفا تجاری( فروش محصولات دانش بنیان) دیده شده است.
وی ادامه داد:در بنیاد ملی نخبگان عضو بنیاد نداریم بلکه افراد تحت پوشش بنیاد قرار دارند که جزو استعداد های برتر هستند و اکنون فقط 200 نفر از این افراد به لحاظ دارا بودن شرایط اعلام شده، نخبه هستند.
وی گفت: مهمترین رویکرد و اثر این سند درکشور، تغییر نگاه به حوزه نخبگان است و برمبنای این سند، رویکردها درعمل نیز تغییر خواهد کرد.
الستی افزود:در سال گذشته براساس سند راهبردی کشوردر امورنخبگان و بر اساس برنامه راهبردی این بنیاد تمام ساختارها و شرح وظایف بنیاد ملی نخبگان تغییر یافته است.
وی بیان کرد:با تعریفی که درسند راهبردی آمده است ما نمی توانیم تعداد نخبگان را بطور دقیق مشخص کنیم، نخبگی یک مفهوم است و ما به کسی نخبه می گوییم که درتحولات کشور اثرگذار باشد. اینکه چند نفر در کشور نخبه هستند بطور دقیق مشخص نیست.
الستی تصریح کرد:اکنون 200 نفر نخبه اعلام شده نیز از برندگان جایزه علامه طباطبایی و دیگرجوایز درنظرگرفته شده بنیاد هستند؛ ممکن است 
بسیاری از افرادی که شامل تعریف نخبه می شوند، هیچگاه تقاضای نخبگی به بنیاد نداده باشند.
وی یادآورشد:براساس بانک اطلاعاتی که در بنیاد ملی نخبگان وجود دارد و برمبنای مراجعه افراد به بنیاد و نیزدریافت درخواست تسهیلات اکنون 13 هزارنفر استعداد برتر تحت پوشش بنیاد هستند.
***مهاجرت افراد رسیده به مرز نخبگی به خارج نگرانی کنونی بنیاد ملی نخبگان 
معاون فرهنگی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری گفت:بنیاد ملی نخبگان با سفر تحصیلی دانشجویان به خارج از کشور مخالف نیست و این سفر را به عنوان مهاجرت قبول ندارد، اکنون در بنیاد نگرانی برای افرادی است که اکنون به مرز نخبگی رسیده اند و در آستانه مهاجرت هستند.
وی با اشاره به اینکه موتور تحصیلات تکمیلی، دانشجویان برترهستند، گفت:اگر به پرکردن صندلی های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها کمک کنیم، شاهد افزایش پژوهش درکشورخواهیم بود. 
الستی یادآور شد:دانشگاه های ما قدرت جذب استعدادهای برتر را ندارند که آن ها به خارج از کشور سفر می کنند،یکی از عوامل دوری استعدادهای برترما از ادامه تحصیلات تکمیلی در داخل و مراجعه به سایر کشورها این است که گاهی در کشور استاندارد آموزشی، رفاهی و پژوهشی را رعایت نمی کنیم.
وی تاکید کرد:دانشجویان برتر که موتورتحصیلات تکمیلی و علم کشور هستند را باید حفظ کنیم، باید شرایطی را فراهم کنیم که استعدادهای برتربه کشور برگردند.
وی یادآورشد: اکنون ایجاد جذابیت و افزایش آن درمقطع تحصیلات تکمیلی برای استعدادهای برتر در دستور کار بنیاد ملی نخبگان قرار داده شده است ، این امر با خود تقویت نظام پژوهش کشور و نیز ماندگاری این افراد در داخل کشور را به همراه دارد.

*** نیازبودجه برای اجرای موفق طرح شهاب درکشور 
وی افزود:طرح شهاب جزء طرح های ملی است که منطبق با سند راهبردی کشور درامور نخبگان با همکاری وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ملی نخبگان درحال اجرا است.
الستی بیان کرد: در دور نخست این طرح به صورت پایلوت فقط در هفت استان این طرح اجرا شد، اما در سال تحصیلی 93-94 این طرح در 31 استان اجرا برای تعداد محدودی از دانش آموزان اجرا شد.
معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه طرح شهاب برای شناسایی استعدادهای برترکشور و هدایت آن ها برنامه ریزی شده گفت:طرح شهاب طرح معلم محور است، بنابراین باید معلمان یک دوره آموزشی بگذرانند، برگزاری دوره آموزشی برای معلمان هزینه بر است و نیاز به بودجه دارد.
وی یادآور شد:در این سند دیده شده فقط برای اولین بار در اجرای این طرح، هزینه های مورد نیاز از سوی بنیاد ملی نخبگان تامین شود اما در سه دوره برگزار شده این طرح، بودجه مورد نیاز از سوی بنیاد تامین شده است.
به گزارش ایرنا، سلسله نشست هایی با عنوان گپ وگفت دوستانه با هدف انعکاس فعالیت ها و گسترش فرهنگ اقتصاد دانش بنیان به صورت هفتگی با حضور یکی از معاونان یا دبیران 14 ستاد فعال درمعاونت علمی ریاست جمهوری برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا