تلاش برای تبدیل اقتصاد دانش بنیان به یک گفتمان اجتماعی

تحقق اقتصاد دانش بنیان علاوه بر تنظیم قوانین و مقررات، بسترسازی اقتصادی و نیز حمایت های مادی و معنوی، مستلزم فرهنگ سازی و تغییر نگاه جامعه به این مقوله بسیار مهم است. برای این منظور می بایست از دوران کودکی، آموزش های لازم جهت ایجاد اعتماد به نفس و خوداتکایی و نیز حمایت از تولیدات داخلی ارایه شود. علاوه بر این، می بایست دانشجویان و استادان دانشگاه، فعالان اقتصادی، مدیران و مسوولان کشور و سایر اقشار اجتماع را برای کمک به پاگرفتن و تقویت اقتصاد دانش بنیان آماده کرد.

بر این اساس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تازگی اقدام به تشکیل ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان کرده است. ستادی که می تواند با بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی زمینه سرعت بخشیدن به حرکت کشور برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان را فراهم کند.

پرویز کرمی؛ دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس، گفت: کار یا وظیفه ای که بر عهده ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان گذاشته شده کمک به تحقق دو هدف است که عبارتند از بحث گفتمان علم و فناوری در جامعه و دیگر، تثبیت اقتصاد دانش بنیان در جامعه.

وی افزود: نکته ای که در جامعه ما حایز اهمیت است موضوع نگاه و تلقی فرهنگی مدیران کشور، استادان دانشگاه، فعالان اقتصادی و اقشار مختلف جامعه به این مباحث است. برای اینکه این موضوع برای جامعه یک دغدغه شود و اصطلاحا به یک گفتمان تبدیل گردد، مجموعه کارهایی را در دستور کار قرار دادیم. اولین اقدام شناسایی مخاطبانمان است. این شناسایی صورت گرفته و همانطور که عرض کردم شامل مسوولان سازمان ها و نهادهای مختلف دولتی، سازمان هایی که در حوزه آموزش، رسانه و فرهنگ سازی فعالیت می کنند از جمله سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه و… دانشگاه ها، فعالان اقتصادی و همچنین دانشجویان و دانش آموزان می شود، چراکه ما معتقدیم باید از سنین پایین این موضوع جا بیفتد.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان خاطرنشان کرد: همانطور که می دانید ستادهای 14 گانه توسعه علم و فناوری در معاونت علمی مشغول به کار هستند و ما به کمک این ستادها که یکی از وظایف آنها ترویج موضوعی است که مسوولیتش را بر عهده دارند، برای قسمت های مختلف جامعه در حال برنامه ریزی هستیم.

کرمی تصریح کرد: یکی از جاهایی که کمک کار ما در تحقق این هدف است، رسانه ها اعم از دیداری و شنیداری، مکتوب و فضای مجازی هستند. بر این اساس، جلسات گپ و گفت خبرنگاران با معاونان و مدیران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای آشنایی با نظرات اهالی رسانه و نیز گونه ای ارتقای آگاهی و آموزش ضمن فعالیت مشترک، برگزار می شود. از دل این جلسات، علاوه بر اینکه بیشتر با نقطه نظرات و دیدگاه های هم آشنا می شویم، انشاالله بحث فرهنگ سازی و ترویج هم پیگیری خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه ای برای همکاری با اقشار تاثیرگذار جامعه از جمله هنرمندان برای نهادینه کردن فرهنگ اقتصاد دانش بنیان دارید؟ گفت: من برای اینکه مصداقی صحبت کنم، باید بگویم که به تازگی جشنواره فیلم های مستند فناوری، نوآوری و صنعتی با حمایت همین ستاد برگزار شد. انشاالله در سال های آینده با سیاستگذاری که صورت گرفته، هم ترویج و هم حمایت بیشتری از دوستانی که در حوزه فیلم های فناوری و نمایش اقتدار و غرور ملی و نیز آموزش و آگاهی بخشی به جامعه فعالیت می کنند، به عمل آید. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا