نمایشگاه صنایع نساجی و افق‌های جدید برای توسعه فناوری نانو

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین آلات، مواد اولیه، منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی( ایران تکس) و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کفپوش‌ها، موکت، فرش ماشینی و سومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی پوشاک (ایران مد) که از 13 تا 16 شهریور در محل دایمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد، میزبان شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی بود که به ارائه محصولات خود پرداختند. ستاد نانو نیز با حضور در این نمایشگاه، به ارائه محصولات تجاری شده و فناوری‌ نانو در صنعت نساجی پرداخت. صنعت نساجی از مهم ترین بازارهای توسعه فناوری نانو است که سبد بزرگی از محصولات نانویی را در دنیا تجاری کرده است.

در این نمایشگاه علاوه بر عرضه محصولات و فناوری‌های نانویی صنعت نساجی، تقاضاها و نیازهای صنعتی نساجی برای ارزیابی بیشتر ثبت و جلسات مختلفی بین کارشناسان ستاد نانو و صنعتگران برگزار شد.

امسال، در غرفه ستاد نانو، شرکت پتروشیمی شهید تندگویان از محصول گرانول نانوکامپوزیتی پلی‌اتیلن‌ترفتالات خود رونمایی کرد. این محصول علاوه بر خاصیت ضدمیکروبی، از خاصیت ضدلک و آب نیز برخوردار است. همچنین شرکت نانوماد پارس با ارائه منسوجات رسانا و ضد امواج، نسل آینده پوشاک را به نمایش گذاشت. استقبال بازدیدکنندگان از این محصولات، فصل جدیدی در توسعه محصولات نانو نساجی خواهد بود. همچین شرکت رنگدانه سیرجان با ارائه مستربچ و نخ نانوکامپوزیتی پلی‌پروپیلن به عنوان ماده اولیه‌ای برای صنایع نساجی، زمینه توسعه محصولات نساجی را فراهم آورد. این نانومستربچ‌ها که با استفاده از نانوذرات روی تولید شده‌اند علاوه بر خواص ضدمیکروبی دارای خصوصیات حفاظت در برابر اشعه فرابنفش نیز هستند که برای مصارف متعدد در منسوجات بی‌بافت، فرش، موکت، بسته بندی و … کاربردهای فراوانی دارند. ظرفیت‌های صادراتی این محصولات، بازار بزرگی برای توسعه این محصول است. 

فناوری پلاسما به عنوان تکنیکی برای اصلاح سطح منسوجات، فناوری زیرساختی برای صنعتی نساجی است که در این نمایشگاه عرضه شد. پلاسما نسلی ازفناوری‌های نانویی سبز است که در صنایع رنگرزی، چاپ، تکمیل، بی‌بافت و … کاربردهای گسترده‌ای دارد. مرکز توسعه نانوپوشش ستاد نانو نیز  ضمن معرفی کاربردهای فناوری نانوپوشش در قطعات و ماشین آلات نساجی به ارائه نمونه قطعات پوشش داده شده نیز پرداخت. فناوری نانوپوشش از مهمترین و پرکاربردترین فناوری‌های پوشش‌دهی قطعات نساجی است که برای اولین بار در کشور در دست تحقیق و توسعه قرار گرفته است.

قطعاً، آشنایی صنعتگران با این فناوری‌ها و انتقال دانش و تجربه بین فناوران و صنعت، زمینه‌های توسعه این فناوری‌ها در صنعت را فراهم خواهد آورد. 

مراجعات فراوان صنعتگران برای آشنایی با محصولات، فناوری‌ها و فرصت‌های نانو در نساجی و ثبت تقاضا در زمینه‌های مختلف افق جدیدی برای توسعه فناوری نانو در صنعت نساجی نمایان ساخته است. در این نمایشگاه شخصیت‌های متعددی از دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و صنعتی، شرکت‌های صنعتی و .. مهمان غرفه ستاد نانو بودند. مهمانانی از کشورهایهند و ترکیه نیز برای برقراری ارتباط در زمینه نانو با این ستاد مذاکره کردند. همچنین شرکتی از کشور مالزی با بازدید از دستاوردهای نانو در ایران ضمن تحسین دستاوردهای نانویی صنعت نساجی کشور، به ارزیابی زمینه‌های توسعه همکاری با صنعت نساجی پرداخت.

در این نمایشگاه برای اولین بار کتاب محصولات فناوری نانو در نساجی ارائه شد که علاوه بر معرفی ظرفیت‌ها و کاربردهای نانو به معرفی محصولات دارای تأییدیه نانومقیاس از ستاد نانو پرداخته شده است. ضمن اینکه گزارش‌های رصد فناوری نانو در صنعت نساجی با موضوعات ذیل در این نمایشگاه عرضه شد:
 کاربرد فناوری نانو در محصولات نساجی
کاربرد فناوری پلاسما در صنعت نساجی
کاربرد فناوری نانو در منسوجات ضد میکروبی
کاربرد فناوری نانو در منسوجات حوزه انرژی
کاربرد فناوری نانو پوشش در ماشین آلات و قطعات نساجی

به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،همچنین، گارگاهی با موضوع «چالش‌های پساب‌های صنعت نساجی و کاربرد فناوری نانو» در حاشیه نمایشگاه برگزار شد که مورد استقبال صنعتگران حوزه رنگرزی و تکمیل قرار گرفت. در این کارگاه علاوه بر ارائه گزارشی از مشکلات آب و پساب صنعت نساجی، به بررسی آخرین فناوری‌های نانویی در این زمینه پرداخته شد. کارگاه تخصصی دیگری با عنوان «کاربرد فناوری نانو در صنعت نساجی» نیز برگزار شد که علاوه بر معرفی ظرفیت‌های توسعه فناوری نانو در منسوجات خانگی به معرفی فرصت‌های نانو در توسعه این محصولات در آینده نیز پرداخت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا