کمبود ویتامین D ،عامل ریزش مو

 آلوپسي يا ريزش مو به فقدان موهاي سر و يا بدن اشاره دارد . اگرچه ريزش مو كشنده نيست، اما به بطور واضحي روي كيفيت زندگي بيماران نقش دارد .  ريزش مو و طاسي مي تواند در هر جايي از بدن رخ دهد ولي بروز آن در ناحيه ي سر، استرس برانگيز  است .
 
علل بسيار متنوعي براي مكانيسم ريزش مو بيان شده است , که از جمله می توان به نقش ریز مغذب ها و ویتامین ها اشاره کرد. از آنجا که ريز مغذي ها و فاكتور هاي تغذيه اي شناخته شده بسياري در ريزش مو نقش دارند, اخیرا پژوهشگران کشورمان به بررسی  و تعيين سطح ويتامينD و بررسی  وجود ارتباط سطح آن با آلوپسي در بيماران مبتلا به ريزش مو درمقايسه با افراد سالم پرداخته اند.
 
گفتنی است که در این تحقیق ,  70نفر شامل 40 زن و 30 مرد به مدت یکسال تحت بررسی قرار گرفتند .این افراد به  دو گروه بيماران و كنترل تقسيم شدند . در هر دوگروه مورد مطالعه، 20 بيمار زن و 15 بيمار مرد وجود داشت،دو گروه از نظر جنس، سن و فصل بررسي مطابقت داده شدند . بعد از قطعي شدن ابتلا به ريزش مو توسط پزشك، كيت هاي نمونه خون بيماران به همراه نمونه خون افراد سالم جهت ارزيابي سطوح ويتامين D به يك مركز آزمايشگاهي ارسال شدند
 
 نتایج نشان می داد كه بين سطح ويتامين D و ريزش مو در زنان ارتباط مستقیم وجود دارد. بنا به گفته پژوهشگران , اين مساله مي تواند به علت نوع پوشش زنان، شغل آنان و تماس كمتر با نور خورشيد و اشعه ي ماورا بنفش باشد،جزئیات بیشتر این تحقیق در مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني همدان به چاپ رسیده است.
 
محققین:دكتر غلامرضا عشقي ,دكتر ليلا خضريان , دكتر مهتاب فيضيان
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا