غذاهای ممنوعه در ورزش یوگا

دکتر مینا عبدالهی دانشجوی دکتری تخصصی علوم تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران،گفت: طبق مطالعات ، یوگا در بسیاری از بیماری ها از جمله در افراد دیابتی اثرات مفیدی نشان داده است بطوری که توانسته است در این بیماران قند خون، کلسترول، تنگی عروقی، فشار خون و سایر فاکتورهای مرتبط با بیماری را کاهش دهد.
 
 وی افزود: توصیه های تغذیه ای یوگا بر کاهش دریافت نمک و ادویه جات تاکید دارد خصوصا در افراد سالمند و مبتلایان به پرفشاری خون و بیماری مزمن کلیوی. البته توصیه های تغذیه ای حاضر نیز بر این امر استوار است اما باید در نظر داشت که برخی ادویه ها حاوی آنتی اکسیدان های مهم هستد که بسیار در سلامتی حائز اهمیت می باشند نظیر زردچوبه، دارچین، رزماری و ….. که در پیشگیری از سرطان نیز موثر هستند و مصرف میزان متعادل از ادویه جات در برنامه ی غذایی بایستی مورد توجه قرار گیرد.
 
دکتر عبدالهی با اشاره به اینکه بدلیل محتوای بالای سدیم گوشت ها و ماهی ها مصرف آن در یوگا توصیه نمی شود گفت: اما باید این نکته را در نظر داشت که این گروه از مواد غذایی منابع غنی از پروتئین، آهن، روی، ید، سلنیم، ویتامین A و برخی ویتامین های گروه B هستند که در سلامت سیستم بینایی، عصبی، پوست، قلب و عروق، کم خونی و … اهمیت زیادی دارند. ماهی ها نیز منبع خوب پروتئین، املاح معدنی و اسیدهای چرب غیر اشباع امگا 3 هستند که اثرات مفیدی بر سلامت انسان دارد و بنابراین حذف کامل هیچ کدام از این منابع توصیه نمی شود و همواره رعایت تعادل در مصرف هر یک از این مواد غذایی بهترین گزینه می باشد.
 
وی ادامه داد: در یوگا به مصرف شیر و لبنیات و کره توصیه می شود.  لبنیات منابع خوب پروتئین، کلسیم و سایر مواد مغذی مهم هستند و انواع کم چرب آن ها به کاهش وزن نیز کمک میکند. اما کره با داشتن حدود 80% چربی و مقادیر بالای اسیدهای چرب اشباع سبب افزایش دریافت انرژی و خطر بیماری های قلبی عروقی و سختی عروق می شود. بطور کلی مصرف کلسترول باید به کمتر از 300 میلی گرم در روز و چربی های اشباع  به کمتر از 10% کل کالری دریافتی روزانه کاهش یافته و با اسیدهای چرب تک غیر اشباع و چند غیر اشباع جایگزین شود.  
 
در توصیه های رژیمی یوگا مصرف غلات، میوه ها و سبزیجات و نیز عسل و جهت تامین مواد مغذی و پروتئینی بمنظور ترمین عضلات و تامین انرژی مورد نیاز در تمرینات توصیه می شود. همانطور که می دانیم میوه ها و سبزیجات منبع مهم ویتامین های B و C و املاح و آنتی اکسیدان ها هستند اما با وجود پیروی از رژیم های گیاهخواری که در یوگا توصیه می شود می تواند با خطر کمبود آهن، کلسیم و ویتامین B12 همراه باشد که سلامتی را به مخاطره می اندازد.
 
این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: توجه داشته باشید که تمامی توصیه های تغذیه ای بر رعایت اصول کفایت، تعادل و تنوع در برنامه ی غذایی استوار هستند و بنابراین هر گونه رژیم غذایی شامل حذف یا زیاده روی در اقلام غذایی خاص مانند آنچه در برخی رژیم های تغذیه ای از جمله یوگا توصیه می شود ممکن است فرد را در معرض خطر کمبود یا مقادیر بیش از حد مواد مغذی یا انرژی قرار دهد و بنابراین لازم است برنامه ی غذایی تمامی افراد هر پنج گروه غلات کامل و مواد نشاسته ای، شیر و لبنیات کم چرب، میوه ها، سبزیجات، گوشت، تخم مرغ، ماهی و حبوبات و همچنین انواع مغزها و روغن های گیاهی را در برگیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا