فروش 240 میلیارد تومانی 10 شرکت دانش‌بنیان برتر حوزه سلامت

 دکتر ملک‌زاده در نشست خبری روز سه‌شنبه که در آستانه برگزاری همایش شرکتهای دانش‌بنیان حوزه سلامت و معرفی برترین‌ شرکتها برگزار شد، به فعالیت یکهزار و 700 شرکت دانش بنیان تمام حوزه‌ها در کشور اشاره کرد و افزود: تا شهریور ماه سال جاری، این تعداد شرکت توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری واجد شرایط دانش بنیان در سه سطح دانش بنیان صنعتی، دانش بنیان تولیدی و دانش بنیان نوپا شدند.

وی با بیان این که از این تعداد شرکت دانش‌بنیان، 443 شرکت‌ در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: از این مجموع، چهار شرکت به عنوان شرکت دانش بنیان صنعتی،‌ 122 شرکت به عنوان شرکت دانش بنیان تولیدی و 316 شرکت به عنوان شرکت دانش‌بنیان نوپا به ثبت رسیده است.

ملک‌زاده ادامه داد: استانهای تهران، اصفهان، البرز به ترتیب با 190، 53 و 21 شرکت بالاترین تعداد شرکت دانش‌بنیان حوزه سلامت را در میان استانهای کشور دارند.وی حوزه سلامت را یکی از فعال‌ترین بخش‌های دانش‌بنیان در کشور دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 30 درصد از شرکت‌های دانش بنیان کشور، در حوزه سلامت فعالیت دارند که این شرکت‌ها دارای بالاترین گردش مالی و بیشترین میزان ایجاد اشتغال برای دانش‌آموختگان به شمار می‌روند.

ملک‌زاده یادآور شد: بازار بزرگ حوزه سلامت می‌تواند عمدتا در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار گیرد و ما در این زمینه برنامه‌های مهمی در حوزه پسا تحریم داریم.وی مهمترین این برنامه‌ها را حمایت از شرکتهای دانش بنیان ذکر کرد و یادآور شد: ما می‌توانیم با حمایت مناسب از تولیدات داخل و بر اساس استانداردهای بین‌المللی سهم بیشتری از بازار بزرگ سلامت را در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار دهیم.

ملک‌زاده با اشاره به برخی از تولیدات دارویی داخلی صادر شده به خارج از کشور،‌ اضافه کرد: این ظرفیت و پتانسیل در کشور وجود دارد که بتوانیم بازار بزرگ سلامت را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دهیم که این امر، اشتغال دانش آموختگان را در پی دارد.

 

 

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به نقش مهم شرکتهای دانش بنیان حوزه سلامت در توسعه اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: در این راستا اقدام به برگزاری اولین گردهمایی مدیران شرکتهای دانش بنیان حوزه سلامت در روز یکشنبه 22 شهریور ماه در محل سالن اجلاس سران خواهیم کرد.

ملک‌زاده با اشاره به حضور بیش از 400 شرکت دانش بنیان حوزه سلامت در این گردهمایی افزود: در دو پنل این گردهمایی در خصوص موضوعاتی چون توسعه فناوری سلامت، چالش‌ها و راهکارها و فرآیند حمایت مالی و اخذ مجوزها در تولید محصولات دانش بنیان بحث و بررسی خواهد شد.

میزان حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از حوزه سلامت

ملک‌زاده با اشاره به تسهیلات اعطا شده صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکتهای دانش بنیان گفت: بیشترین اعتبارات این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت و دارویی کشور بوده است که بر اساس آمار این صندوق، این حمایت شامل 83 میلیارد تومان برای شرکتهای دانش بنیان حوزه سلامت است.معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ادامه داد: شرکتهای فعال در حوزه فناوری‌های زیستی که شامل 69 شرکت می‌شوند، بالغ بر 33 میلیارد تومان اعتبار از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کرده‌اند.

وی تعداد شرکتهای فعال در حوزه تولید داروهای پیشرفته را نیز 91 شرکت ذکر کرد که این تعداد 32 میلیارد تومان از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت کرده‌اند.

ملک‌زاده همچنین یادآور شد: در حوزه فناوری نانو حوزه سلامت تا کنون پنج میلیارد تومان اعتبار از سوی این صندوق اخذ شده است.

به گفته ملک‌زاه، در مجموع تعداد چهار هزار و 434 نفر در شرکتهای دانش‌بنیان حوزه سلامت مشغول به کار هستند که تعداد 1303 نفر آنها با 30درصد سهم کل نفرات، مربوط به 10 شرکت با بالاترین اشتغال هستند.

وی در خصوص فعالیتهای معاونت تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت در حمایت از شرکتهای دانش بنیان نیز به همکاری نزدیک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه استفاده از کارگزار تخصصی ارزیابی شرکتهای دانش بنیان حوزه سلامت، حمایت ویژه از مراکز رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی در حمایت از شرکتهای دانش بنیان مستقر، برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه آموزش و کمک به شرکتها در تبدیل ایده به محصول و حرکت به سمت تولید و تجاری سازی ایده‌ها و نمونه‌های آزمایشگاهی تولیدی اشاره کرد.

به گفته ملک‌زاده، در حال حاضر، جمع گردش مالی کل 443 شرکت دانش‌بنیان حوزه سلامت، 217 میلیارد تومان است که حدود 95 درصد آن مربوط به 10 شرکت برتر این حوزه است.

وی افزود: از مجموع 10 شرکت برتر دانش‌بنیان حوزه سلامت، شش شرکت در زمینه دارو و چهار شرکت در زمینه تجهیزات پزشکی فعال هستند و سایر حوزه‌های فناوری سلامت مانند فناوری زیستی، IVD، مهندسی بافت و … در میان این 10 شرکت برتر قرار ندارند.

ملک‌زاده همچنین گفت: سهم کل بازار دارویی کشور به تنهایی 10 هزار میلیارد تومان و بازار تجهیزات پزشکی ، حدود 5.8 هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که گردش مالی شرکتهای دانش بنیان دارویی و تجهیزات پزشکی 2.1 هزار میلیارد تومان بوده که سهم حدود 40 درصدی بازار را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: بر اساس آمار سازمان غذا و دارو 50 درصد بودجه طرح تحول نظام سلامت صرف تهیه دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود که نشان دهنده بازار بزرگ برای شرکت‌های دانش بنیان این حوزه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا