اختصاص مبلغ قابل توجه به خرید منابع الکترونیکی علوم پزشکی

 دکتر پیام کبیری در نهمین گردهمایی دوره‌ای روسای کتابخانه‌های مرکز و مراکز تامین منابع الکترونیک دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، با بیان این که یک دوره از این همایش فصلی در خارج از تهران برگزار می‌شود، اظهار کرد: به دلیل اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان در غرب کشور توانمندی بالایی دارد این همایش در همدان برگزار شد.

وی هدف اصلی از برگزاری این همایش را تبادل اطلاعات در عرصه علوم پزشکی دانست و گفت: اطلاع‌رسانی در خصوص وضعیت و اخبار، ارائه گزارش دسترسی‌ و استفاده از منابع الکترونیک، تبادل تجربیات کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، استفاده از فرصت‌های فعالیت اجتماعی گروهی و همکاری مدیران دانشگاه‌ها در امور کتابخانه‌ها از اهداف برگزاری این همایش بوده است.

رییس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشار علمی وزارت بهداشت با اشاره به تاریخچه تامین منابع الکترونیکی، خاطرنشان کرد: این منابع تا سال 1389 توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت خریداری می‌شد که متاسفانه در سال 2010 میلادی با وجود قراردادهای جاری با ناشرین هیچ پولی به آنها پرداخت نشد و به همین دلیل دسترسی‌ها قطع شد.

وی با بیان اینکه با قطع دسترسی به منابع الکترونیک مسؤولیت به معاونت تحقیقات و فناوری محول شد، افزود: هم‌اکنون با استقرار دولت یازدهم سه سال بدهی انباشته شده به منابع الکترونیک پرداخت و دسترسی برقرار شده است.

کبیری تصریح کرد: در حال حاضر منابع الکترونیک وزارت بهداشت به سه نوع اطلاعات در بخش پژوهشی، آموزشی و درمانی شامل بانک اطلاعاتی، مجلات الکترونیک و منابع تصمیم‌سازی بالینی تقسیم می‌شود.

وی از دسترسی به بانک های اطلاعات علمی خبر داد و گفت: برگزاری این قبیل همایش‌ها باعث ارتقای اطلاعات و دانش روسای کتابخانه‌ها ‌در حیطه خدمت‌رسانی به اساتید، دانشجویان، محققان و پژوهشگران خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشار علمی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی همدان به منابع الکترونیک خارجی پایداری دسترسی دارد، خاطرنشان کرد: دسترسی مجدد به ISI ، برقرار شده است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها مجموعه وزارت بهداشت در کشور به پایگاه ISI دسترسی دارد و مجموعه وزارت علوم این امکان را ندارد، گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند میزان استفاده از این منابع را رصد کنند و مشکل دسترسی را نیز اعلام کنند.

بیشترین میزان استفاده از دانلود مقاله در دانشگاه های تیپ یک را از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در دانشگاه های تیپ 2 را از سوی دانشگاه علوم پزشکی همدان و در دانشگاه های تیپ 3 را از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اعلام کرد.

رییس مرکز توسعه اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: دسترسی دانشگاه‌های علوم پزشکی به بانک اطلاعاتی UpToDate برقرار شده است.وی کبیری افزود: اعضای هیات علمی، دستیاران، پژوهشگران، پزشکان و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند از این پایگاه اطلاعاتی در مدیریت درمان و تصمیم‌گیری های بالینی بیماران استفاده کنند.

وی گفت: هم اکنون دسترسی دانشگاه های علوم پزشکی از طریق شبکه اینترنت دانشگاه و آدرس الکترونیکی http://www.uptodate.com/contents/search برقرار شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا