پیش‌بینی توانایی ریاضی نوزادان نارس با ام‌آرآی

 محققان موسسه تحقیقاتی کارولینسکا دریافتند که به کمک شیوه تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام‌آر‌آی) می‌توان میزان اختلالات شناختی کودکان نارس را پیش‌بینی کرد.

دکتر هنریک اولمن، محقق مرکز مطالعاتی کارولینسکا اظهارکرد: مطالعات ما بر روی مغز کودکان نارس نشان داد که ریزساختارهای مغز و افزایش حجم لایه‌های مغزی در مناطق اینسولا و پوتامن مغز در طول دوره نوزادی با افزایش توانایی ریاضیات این کودکان ارتباط دارد.

کودکانی که نارس به دنیا آمده‌اند در دوران مدرسه اغلب در یادگیری مسائل ریاضی ضعف نشان می‌دهند که این امر نشانه کاهش قدرت حافظه مغز و توانایی استفاده از اعداد است.

محققان در ادامه مطالعات خود اقدام به ارزیابی توانایی ذهنی 224 کودک استرالیایی نارس در در رده سنی پنج تا هفت سال کردند.

پس از بررسی ذهنی کودکان مشخص شد که ریزساختارهای عصبی موجود در مغز آنها باعث افزایش مهارت‌های ذهنی در دوران کودکی می‌شود این در حالی است که افزایش حجم قشر مغز در قسمت قاعده با توانایی‌های کودکان در یادگیری اعداد نیز ارتباط دارد.

در واقع این تحقیق نشان می‌دهد که می‌توان با بررسی ریزساختارهای‌ مغز و مناطق موجود در قاعده مغز قدرت کودکان در یادگیری مسائل ریاضی را مشخص کرد.

دکتر مگان اسمیت، محقق مرکز مطالعاتی کارولینسکا عنوان کرد: فناوری ام‌آر‌آی به ما در شناخت زودهنگام اختلالات خفیف یادگیری نوزادان نارس کمک خواهد کرد.

به گزارش ایسنا ، وی در ادامه افزود: با شناخت زودهنگام می‌توان مشکلات یادگیری را سریع‌تر تشخیص داد و اقدامات اولیه درمانی را با آمادگی و شناخت بیشتری آغاز کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا