سکوت در برابر آلودگی صوتی

 آئین‌نامه اجرایی نحوه جلوگیری از آلودگی صوتی با هدف پایش و کاهش آلودگی صوتی و پرتوهای الکترومغناطیس،ابتدای ماه جاری توسط هیات دولت به ریاست دکتر روحانی، ابلاغ شده است. بر اساس این آئین نامه، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است؛ در تمامی جغرافیای گسترده کشور، نسبت به راه‌اندازی شبکه ملی پایش و اطلاع‌رسانی آلودگی صوتی با اولویت کلانشهرها ظرف یک سال و نیز راه‌اندازی شبکه پایش پرتوهای یون‌ساز(ظرف چهار سال) و غیریون‌ساز(ظرف یک سال) در سطح کشور به شیوه علمی و کارآمد اقدام کرده و اطلاع‌رسانی لازم را به عمل آورد.

در این خصوص مهندس مسعود زندی، معاون مركز ملي هوا و تغيير اقليم‌ سازمان حفاظت محيط‌زيست به خبرنگار سیناپرس، گفت: سرو صدای ناشی از وسایل حمل و نقل جاده ای شامل موتورسیکلت، خودروهای سواری، سنگین و نیمه سنگین سهم عمده ای در تولید آلودگی صوتی شهرها دارند. از جمله منابع دیگر سروصدا فعالیتهای صنعتی، ساختمانی ، تجهیزات و دستگاه های موجود در محیط زندگی و منزل است که هر یک سهمی در تولید آلودگی صوتی دارند.

وی افزود: نزدیکی مناطق مسکونی به معابر پررفت و آمد، وجود خودروهای فرسوده در سطح شهر، وجود کارگاهها و ساخت و سازها، عبور خطوط پروازی از بالای سطح شهر و عبور خطوط ریلی از بعضی مناطق باعث بحرانی شدن آلودگی صوتی درشهرها به خصوص تهران شده است.

معاون مركز ملي هوا و تغيير اقليم‌ سازمان حفاظت محيط‌زيست در خصوص تمهیدات سازمان محیط زیست در مقابله با آلودگی صوتی گفت: در بحث استانداردسازی خودروها و برخی فعالیتهای اقتصادی در مناطق مختلف استانداردهای صوتی را درنظر گرفته ایم.

وی عنوان کرد: در خصوص استاندارد سازی خودروها و موتور سیکلت ها این مهم مصوب شده است  که تمامی خودروها و موتور سیکلت های نویی که برای شماره گذاری وارد چرخه تردد می شوند،باید مراحلی را بگذرانند و از تست های آلایندگی عبور کنند و تا از استانداردهای ما عبور نکنند اجازه شماره گذاری به آنها داده نمی شود.

مهندس زندی  تاکید کرد: متاسفانه در چند سال اخیر در بحث کاهش آلودگی صوتی ضعیف عمل شده و طرح جامع کاهش آلودگی صوتی که برای آلودگی هوا اجرایی شد ، دراین مورد هنوز به ثمر نرسیده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر مهمترین بحث این است که ما از وضعیت آلوگی صوتی در مناطق مختلف شهری آگاهی پیدا کنیم  و برای این کار نیاز است تا ایستگاه های پایش راه اندازی شوند تا بدانیم وضعیت آلودگی مناطق مختلف در چه شرایطی قراردارد . درنهایت تا این اتفاق نیفتد ،نمی توان راهکارهای مدیریتی اعمال کنیم.

زندی همچنین تاکید کرد : برای اعمال راهکارهای مدیریتی بخش های مختلف به خصوص شهرداری ها بایستی به کمک بیایند .وضعیت خودروها که مشخص است و مشکلی ندارند.اما آنچه که برایمان مهم است بحث کاهش آلودگی صوتی با استفاده از تجهیزاتی است که می تواند ضرر و زیان ها را  پایین بیاورد و مشکلات مردم را حل کند.به عنوان مثال در برخی اتوبان ها از دیوارهای صوتی استفاده شده که می تواند در کاهش آلودگی صوتی کمک موثری باشد یا در مکان هایی که امکان نصب دیوار صوتی وجود ندارد بحث فضای سبز اهمیت پیدا می‌کند.

معاون مركز ملي هوا و تغيير اقليم‌ سازمان حفاظت محيط‌ زيست در پاسخ به اینکه چرا سروصدای خودروها را مشکل ساز نمیداند ،گفت: منظور از اینکه خودروها مشکل آلودگی صوتی ندارند این است که خودرویی که تولید می شود با استانداردهای ما مطابقت دارد ،اما وقتی خودروها به صورت جمعی و تعداد زیاد در اتوبان ها جریان دارند موجب آلودگی صوتی می شوند،بنابراین اینجا باید راهکارهایی استفاده کنیم که انتشار آلودگی صوتی به حداقل برسد .

وی همچنین درباره آلودگی صوتی ایجاد شده توسط موتورسیکلت ها گفت: بحث آلودگی صوتی در موتورسیکلت ها نیز اینگونه است که در زمان ورود به چرخه تردد مشکلی ندارند اما برخی از انها دستکاری می شوند و آلودگی صوتی ایجاد می کند .

زندی تاکید کرد: البته برای کنترل آلودگی خودرو و موتور سیکلت ها باید مراکز معاینه فنی راه اندازی شود که متاسفانه هنوز این مراکز تست در شهرها راه اندازی نشده است.

وی درباره نحوه عملکرد سازمان محیط زیست به آئین‌نامه اجرایی جدید گفت: سازمان اولویت های بسیاری برای آینده دارد و برنامه ریزی هایی نیز صورت گرفته است. در مورد شبکه ملی پایش نیز باید گفت؛ متاسفانه هنوز ایستگاه های ما راه اندازی نشده است و فقط چند ایستگاه توسط شهرداری در تهران وجود دارد و در مابقی شهرها ایستگاهی راه اندازی نشده است .البته سازمان محیط زیست هم تعدادی دستگاه خریداری کرده که هنوز مکان یابی و نصب این دستگاه ها در مناطق مختلف با مشکلاتی مواجه است.

معاون مركز ملي هوا و تغيير اقليم‌ سازمان حفاظت محيط‌زيست درمورد علل این مشکلات و زمان حل این مسائل به خبرنگار سیناپرس گفت: اینها مشکلات و مسائلی است که سازمان محیط زیست باید آنها را دنبال کند .در واقع ما در سازمان مشکل اعتبارات داریم .همچنین مراقبت ، نصب و راه اندازی این دستگاه ها نیاز به اعتبارات دارد که در وهله اول  باید حل شود.

زندی، افق حل مشکلات و اجرایی شدن این آیین نامه را منوط به تامین اعتبارات دانست و افزود: ما درحال حاضر در شرایطی نیستیم که بتوانیم پیش بینی خاصی داشته باشیم و خیلی با جدیت نظر بدهیم و همه اینها بستگی به زمان اعتباراتی دارد که تامین می شود.

مهندس فاطمه حسنی، کارشناس بخش صدا وامواج سازمان محیط زیست نیز در خصوص مشکلات و وضعیت صوتی در شهر  تهران و دیگر مناطق کشور به سیناپرس گفت: آلودگی صوتی درمناطق مسکونی نزدیک بزرگراهها بین 70تا 80 دسی بل است این در حالی است که استاندارد آلودگی صوتی باید در مناطق مسکونی در روز 55 دسی بل و در شب 45دسی بل باشد. در این میان تنها شهرداری تهران سعی کرده است تا با اقداماتی از میزان بالای آلودگی صوتی در تهران کاهش دهد. نصب دیوارهای صوتی در بزرگراه ها یکی از این راه حل هاست. دیوار های صوتی 10تا 15دسی بل صدا را کاهش می دهد.

وی درباره عمده ترین مشکل تهران در آلودگی صوتی یعنی فرودگاه مهرآباد و نزدیکی به مناطق مسکونی گفت: وجود فرودگاه مهرآباد با حجم بالای سر و صدایی که در اثر فرود و پرواز هواپیماها ایجاد می شود در مجاورت مناطق مسکونی باعث تشدید این بحران شده که در این خصوص سازمان محیط زیست جلساتی را ترتیب داده  تاراهکارهایی را برای کاهش  میزان صدا در آن منطقه عملی کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا