حفره های لایه ازن قابل ترمیم است/سازمان محیط زیست به تعهداتش عمل کرده است

هدف از این برنامه حفظ این لایه حیات‌بخش برای ما و نسل‌های آینده است.دراین باره دکتر یوسف رشیدی ، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس ستاد بهینه سازی مصرف سوخت ،گفت: ازن گازي است كه از 3 اتم اكسيژن تشكيل شده است. اين گاز در فاصله 15 تا 40 كيلومتري سطح زمين لايه اي فيلتر مانند تشكيل مي دهد كه از ورود اشعه خطرناك ماوراي بنفش به درون جو زمين جلوگيري مي كند.

ضخامت اين لايه در صورت فشرده شدن فقط 2 تا 3 ميلي متر است كه بر فراز استوا ضخيم تر از قطبين زمين است. گازهاي مخرب لايه ازن عمدتا از صنايع برودتي و سرد كننده ها، صنايع ابر و اسفنج سازي، بخش دفع آفات كشاورزي، سيستم هاي تهويه مطبوع، كپسول هاي اطفاي حريق و حلال اسپري هاي پاك كننده قطعات الكترونيكي متصاعد مي شوند و تا ارتفاع 40 كيلومتري صعود مي كنند.

کارشناس ستاد بهینه سازی مصرف سوخت افزود: مهم ترين اين مواد (كلروفلوئوروكربن ها) CFCها هستند. تركيبات مشابهي كه به طور كامل هالوژنه نيستند و در تركيب آن ها هيدروژن هم وجود دارد مانند هيدرو كلروفلوئوروكربن ها (HCFC)ها، اثر تخريبي كمتري نسبت به CFCها و هالون ها بر لايه ازن دارند زيرا هيدروژن باعث كاهش زمان حضور آن ها در اتمسفر مي شود.

وی تصریح کرد: هالون ها كه در كپسول هاي آتش نشاني براي اطفاي حريق به كار مي روند هيدروكربن هاي هالوژنه هستند و قدرت تخريب لايه ازن آنها بسيار بالاست.  بنابراين از ديدگاه صنعتي، موادي ايده آل محسوب مي شوند در حالي كه پايداري آنها باعث دوام در اتمسفر و انتقال به استراتوسفر و در نهايت تخريب لايه ازن مي شود.

دکتر یوسف رشیدی در باره عمل کردن ایران به پروتکل مونترال افزود: اگر به آمارها و اطلاعات مصرف مواد مخرب لایه ازن نگاهی بیاندازیم،متوجه خاهیم شد که در سال 1383نزدیک به 3471تن ترکیبات كلروفلوئوروكربن ،حدود 2169تن کربن تتراکلرید و386تن متیل کلروفور در ایران استفاده می شد ؛ اما بعداز اقداماتی که کشورهای عضو پروتکل انجام دادند، طبق اطلاعاتی که سازمان محیط زیست ایران منتشر کرد، این ارقام کاهش پیدا کرد تاجایی که ترکیبات تتراکلرید کربن از 2169تن در سال 83به مقدار 11تن در سال 85و بعدازآن مصرف این مواد به صفر رسید..همچنین استفاده از ترکیبات كلروفلوئوروكربن ها در سال  89به 21تن و در سال 91-93 هیچ گونه کاربرد و مصرفی ازآن نشده و به صفر رسیدند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی گفت: با این اتفاق ایران نشان داد که در این پروتکل  به تعهداتش عمل کرده و سازمان حفاظت از محیط زیست کار خود را به خوبی انجام داده است.اما نکته مهم این مسئله بحث جهانی آن است که باید کشورها دراین زمینه اقدامات موثری انجام دهند.

دکتر یوسف رشیدی در باره فعالیت های ستاد بهینه سازی مصرف سوخت برای نجات لایه ازن گفت: درستاد بهینه سازی مصرف سوخت تمرکز اصلی بر موضوع کاهش مصرف سوخت و انتشار آلاینده هاست .همانطور که می دانید برخی ترکیبات مخرب لایه ازن هم تاثیرگرمایشی و هم تخریبی لایه ازن  را دارند. گاز co2 که برگرمایش  زمین موثر است، از بحث هایی است که در ستاد بهینه سازی مصرف سوخت مورد توجه قرار گرفته است .همچنین عمده اقداماتی که در ستاد بهینه سازی مصرف سوخت انجام شده بیشتر درباره حمایت از شرکت های دانش بنیان در بحث کاهش مصرف انرژی است.

وی افزود: امیدواریم ستاد بهینه سازی مصرف سوخت بتواند در بخش حمایت از شرکتهای دانش بنیان که در بحث تولید ترکیبات جایگزین مواد مخرب ،به کارگیری و معرفی آنها به صنایع فعالیت می کنند، ایفای نقش کند.

دکتر یوسف رشیدی کارشناس ستاد بهینه سازی مصرف سوخت،در پاسخ به  اینکه آيا حفره هاي لايه ازن قابل ترميم است یا خیر؟ به خبرنگار سیناپرس گفت : اگر كشورهاي عضو كنوانسيون وين و پروتكل مونترال به تعهدات خود عمل كنند و مصرف مواد مخرب لايه ازن را طبق برنامه حذف كنند. چرخه طبيعي تشكيل ازن به حالت طبيعي خود بر مي گردد و حفرات لايه ازن ترميم مي شود، البته در شرايط مناسب و مساعد دست كم 50 سال طول مي كشد تا اين حفره ها ترميم شوند.

وی در خصوص بیماری های که با تخریب لایه ازن افزایش می یابد،توضیح داد: لايه ازن به عنوان سپر محافظ گياهان، حيوانات و انسان ها در برابر تابش پرتو ماوراي بنفش خورشيد عمل مي كند و از برخورد طول موج هاي كشنده آن به زمين جلوگيري مي كند، اگر اين تشعشعات توسط ازن جذب نشود و يا از حفرات ايجاد شده عبور كند، باعث آفتاب سوختگي، سرطان پوست و آب مرواريد مي شود و مي تواند با تضعيف سيستم ايمني بدن انسان، مقاومت آن را در برابر بيماري ها كاهش دهد و يا با تغيير DNA، باعث بروز سرطان پوست شود.

علاوه بر اين، پرتو ماوراي بنفش مي تواند باعث كندي رشد گياهان و صدمه به ساختار ژنتيكي موجودات زنده شود و در مزارع برنج با از بين بردن باكتري هاي تثبيت كننده نيتروژن باعث كاهش محصول شود. پرتو فرابنفش A توسط لايه ازن جذب نمي شود و در نتيجه به طور عمقي وارد پوست بدن و ايجاد پيري زودرس مي شود. پرتو ماوراي بنفش B، خطرناك ترين نوع اين پرتوها مي باشد كه تا حد زيادي در اعماق آب نفوذ مي كند و بنابراين مي تواند فينوپلانكتون ها و سخت پوستان شناور در سطح درياها را نابود كند. اين موجودات اجزاي اوليه زنجيره غذايي درياها را تشكيل مي دهند و به طور عمده در آب هاي قطب جنوب زندگي مي كنند. با نابودي اين موجودات كه غذاي اصلي ماهي هاي بزرگ تر هستند، نه تنها زنجيزه غذايي درياها گسسته مي شود بلكه انسان نيز به عنوان مصرف كننده نهايي، با كمبود غذاهاي دريايي مواجه مي شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا