ساخت نمونه ‌اولیه ترانزیستور انعطاف‌پذیر از جنس نانولوله‌ کربنی

ایباراکی پیریفکتور از مؤسسه ملی علوم و فناوری صنایع پیشرفته، موفق به ساخت ترانزیستور انعطاف‌پذیری شده که در آن هیچ فلزی استفاده نشده است. از این ترانزیستور می‌توان برای ساخت حسگرهای روی لباس یا حسگری درون بدن انسان استفاده کرد.
این محقق ژاپنی معتقد است که ترانزیستور جدیدی که ساخته می‌تواند به عنوان یک قطعه الکترونیکی برای تقویت و سویچ سیگنال‌ها استفاده شود. از آنجایی که جنس این ترانزیستور از لاستیک است می‌تواند در برابر خم شدن مقاومت کرده و همچنین می‌توان آن را روی برجستگی‌های مختلف چسباند.
اتصال این ترانزیستور به زیرلایه به قدری مقاوم است که هنگام شستشو از آن جدا نمی‌شود. پیریفکتور می‌گوید: «این قطعه الکترونیکی انعطاف‌پذیر انتظار می‌رود که در بخش‌های غیررایج به کار گرفته شود.»
هر چند روش‌های تولید فعلی ترانزیستور نیازمند فلز و سیلیکون است اما در این ترانزیستور جدید از نانولوله‌های کربنی استفاده شده است. نانولوله‌ کربنی ساختاری لوله‌ای شکل از جنس کربن است.
 به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،یکی از مزایای این ترانزیستور آن است که در تولید آن از مواد نایاب و گرانقیمت استفاده نشده است. پیریفکتور می‌گوید: «نمونه اولیه این ترانزیستور ساخته شده و بسیار انعطاف‌پذیر است به طوری که ساختاری شبیه به پارچه دارد. نتایج آزمایش‌های انجام شده روی آن نشان می‌دهد که این ترانزیستور بعد از خم شدن و کشیده‌ شدن عملکرد اولیه خود را حفظ می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا