طراحی دوربین سه بعدی و عینک هوشمند برای استفاده نابینایان

سینا پرس : یک تیم پژوهشی از دانشگاه اکسفورد عینک هوشمندی ساخت که با استفاده از آن افرادی که اختلالات بینایی دارند ، قدرت بیناییشان افزایش پیدا کرده و درکشان از تصاویر اطراف بیشتر می شود .

دکتر استفان هیکس  (Stephen Hicks) از دانشکده پزشکی علوم اعصاب بالینی Nuffield  دانشگاه آکسفورد و همکارانش ، این عینک هوشمند را طراحی کرده و ساخته اند . آنها سعی کرده اند برای تقویت بینایی افراد نابینا و کم بینا  از دوربین های ویژه ای  استفاده کنند تا توسط این تکنولوژی جدید درک افراد نابینا را از تصاویر اطراف افزایش دهند .

دکتر هیکس که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد ، درباره کاربرد و عملکرد این عینک ها می گوید : این عینک هوشمند که حاصل مطالعه ، پژوهش و تلاش سه ساله گروهی از  محققان دانشگاه آکسفورد است ، راهی برای حفظ اندک بینایی باقیمانده در چشم افراد نابینا محسوب می شود . در این سیستم ،  با استفاده از ترکیبی از دوربین های دیجیتالی و یک صفحه نمایش ، اینگونه افراد می توانند اشیاء نزدیک را ، آسان تر تشخیص دهند . این عینک هوشمند مجهز به دوربین های سه بعدی است که می توانند ساختار و موقعیت اشیاء نزدیک را شناسایی کنند . قابل ذکر است که یک نرم افزار ویژه ، اطلاعات ساختار و موقعیت اشیاء را پردازش می کند و پس زمینه های اضافی را حذف کرده تا تصویری شفاف از اشیاء نزدیک را برای نمایش به کاربر آماده کند .

این پژوهشگر ارشد دانشگاه آکسفورد  در ادامه توضیحاتش گفت  : ما این تصاویر را تا جای امکان با کنتراست بالایی تهیه خواهیم کرد تا تصویری شفاف را روی عینک منعکس کند . این کار به فرد نابینا کمک می کند تا در نهایت  قادر به مشاهده تصاویری واضح باشد .

لازم به ذکر است در اروپا حدود سی میلیون نفر نابینا و کم بینا زندگی می کنند . این عینک هوشمند برای کسانی که هنوز دید اندکی در چشم خود دارند ، می تواند مفید باشد و باعث شود تا فرد امکان مشاهده اشیاء نزدیک خود را داشته باشد . در حقیقت این عینک نمی تواند جایگزین قدرت بینایی شود اما می تواند میزان آگاهی فرد را نسبت به آنچه در فضای اطراف قرار دارد و یا روی می دهد ، افزایش دهد . افرادی که دید خود را به طور کامل از دست نداده اند ، می توانند با استفاده از این عینک و با دریافت اطلاعات تکمیلی از آنچه در اطرافشان روی می دهد، از باقی مانده قدرت دید خود بیشترین بهره را ببرند .

عملکرد این عینک بسیار به یک تلفن همراه شباهت دارد و قیمت آن با همه تجهیزات جانبی مورد نیازش در حدود پانصد یورو است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا