نقش مدارس در مواجه با حساسیت غذائی کودکان

بررسی های پزشکان نشان دهنده این حقیقت است که حساسیت های غذائی و آلرژی های مختلف در کودکان افزایش زیادی پیدا کرده است و این موضوع در حالی است که مراکز تهیه غذا در مدارس و بوفه های ارائه تغذیه کاملا از این موضوع غافل بوده و در تهیه مواد غذائی ارائه شده به کودکان ؛ نیازمندی های تغذیه ای آن ها را در نظر نمی گیرند .

پژوهشگران ایتالیائی در گزارشی که اخیرا منتشر شده است اعلام کردند که در بسیاری از کشورها از جمله ایتالیا ؛ فقدان پروتکل ها و دستور العمل هائی که به مسئولان مدارس اطلاعاتی درباره نحوه مواجهه و برخورد با حساسیت های غذائی و آلرژی های کودکان بدهد ، یک معضل اساسی محسوب می شود . از سوی دیگر بحث مداخلات پزشکی در سلامت کودکان در محیط مدرسه نیز یکی از مسائل مناقشه برانگیزی است که هنوز راهکار قطعی برای آن اتخاذ نشده است .

این موضوع در حالی است که اخیرا موسسه Europrevall در شهر روم اقدام به مطالعه و بررسی میزان حساسیت های غذائی در نوزادان کرده است که بر اساس این تحقیقات ، 2 تا 3 درصد از کودکان زیر سه سال و بین یک تا سه درصد از کودکان دوره پیش دبستانی و یک درصد از کودکان سنین بالاتر به صورت حاد و جدی از حساسیت به مواد غذائی رنج می برند . در این مطالعات از مدارک پزشکی و پرونده های موجود در بیمارستان مخصوص کودکان بامبینو گسو Bambino Gesù hospital استفاده شده است .

مطالعات فوق بیانگر این موضوع است که مشکل اصلی در مواجهه با حساسیت های مختلف کودکان ؛ بیشتر معطوف به شیرخوارگاه ها  ، مهد کودک ها و مراکز پیش دبستانی  است اما در عین حال این معضل در مدارس نیز به طور ویزه ای به چشم می خورد . برای بررسی این مساله پزوهشگران به مطالعه و آمارگیری از دو شهر به عنوان جامعه نمونه دست زدند و مشخص شد که شهر روم دارای حداقل بیست هزار کودک دارای سطح بالای حساسیت غذائی بوده و این رقم در شهر لاتزیو به رقم 50 هزار نفر می رسد .

در همین رابطه آلساندرو فیوچی Alessandro Fiocchi متخصص حساسیت در بیمارستان کودکان بامبینو گسو اعلام کرد : " برنامه تهیه غذا در مدارس برای کودکان دارای حساسیت های غذائی باید تابع دستورالعمل ها و گواهینامه های رسمی مورد تائید متخصصان این حوزه باشد . با این حال در بیشتر موارد این آزمون ها و گواهینامه های مربوط به آن  به صورت غربالگری شده در دسترس نیست . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا