بررسی گسترش کلان شهرها با کمک تصاویر ماهواره ای

به اعتقاد کارشناسان  در  حوزه برنامه ریزی شهری باید موارد متعددی مانند دسترسی ، محیط زیست ، ترافیک و …. مورد توجه قرار گیرد . برای داشتن چشم اندازی دقیق و واقعی به همراه جزئیات این شهر ها ،  تصاویر ماهواره ای بسیار مفید بوده و میتواند به خوبی بیانگر نحوه گسترش شهر ها باشد . در این گزارش تصویری به طور مختصر به بررسی برخی از بزرگترین کلان شهرهای جهان می پردازیم

شانگهای – چین

تصویر این شهر از ایستگاه بین المللی فضائی دریافت شده است و نمای شبانه این کلان شهر چینی به خوبی در تصویر دیده می شود .

اسفکس – تونس  

شهر باستانی اسفکس دارای خیابان بندی هایی به صورت شعاع های یک دایره است که دومین شهر بزرگ کشور تونس محسوب می شود . در این شهر دیوارهای باستانی بخش تاریخی هنوز حفظ شده و یک دریاچه نمکی مستطیل شکل در این شهر وجود دارد که در تصویر ماهواره ای به صورت مستطیلی رنگین مشاهده می شود .

خلیج سبز – ویسکونزین GREEN BAY, WISCONSIN

 تصویر فوق در ماه فوریه سال 2014 گرفته شده و موقعیت این کلان شهر را در فصل زمستان نشان می دهد . خلیج این شهر در احاطه یخ ها بوده و با برف پوشیده شده است . آب جاری در دهانه رود فاکس Fox River  نشان دهنده وجود آب جریان آب گرم در نزدیکی نیروگاه برق این شهر است .

لندن – انگلستان

تصویر ماهواره ای شهر بزرگ ، بی نظم و نقشه لندن نشان می دهد که این شهر چگونه در طول تاریخ حیات خود رشد و گسترش پیدا کرده است . پیشینه این شهر به قرن یکم میلادی بازگشته و انگیزه اصلی سکونت در این شهر نیز استفاده از شرایط ویژه حاشیه رود تایمز است . همانطور که در این تصویر مشخص است ، فضای سبز و پارک های متعددی در این کلان شهر طراحی شده است .

جزیره منهتن – نیویورک ایالات متحده آمریکا

تقسیم بندی هندسی و منظم خیابان های این شهر به خوبی در تصاویر هوائی مشهود بوده و نشان دهنده وجود نقشه منظم شهری برای ساخت آن است . این شهر در سال 1811 میلادی تاسیس شد .

 پکن – چین

پایتخت کشور چین یعنی شهر پکن یکی از قدیمی ترین ، پر جمعیت ترین و بزرگترین شهرهای دنیا محسوب می شود . در این تصویر به خوبی پدیده حاشیه نشینی و رشد بی رویه جمعیت شهری در این کلان شهر که دارای 21 تا 22 میلیون نفر جمعیت است ، دیده می شود .

سیدنی – استرالیا

شهر سیدنی با دارا بودن بیش از 4 میلیون جمعیت ، یک شهر ساحلی محسوب شده و نقشه شهری آن به گونه ای است که دور تا دور آن با پارک ها و فضای سبز احاطه شده است . 

گراچی – پاکستان

دومین شهر بزرگ جهان از نظر تعداد ساکنان آن شهر کراچی است . در این شهر بیش از 23 میلیون و 500 هزار نفر زندگی می کنند . در  مرکز تصویر ، بافت قدیمی شهر دیده شده که دارای خیابان های پیچ در پیچ و تنگ است . بخش اطراف مرکز شهر دارای نقشه شهری و به صورت هندسی بوده و در قرن نوزدهم توسعه پیدا کرده است .

استانبول – ترکیه

شهری که در دو قاره آسیا و اروپا قرار داشته و تصویر این شهر در فصل پائیز دیده می شود . بخش عمده و مدرن این شهر طی 50 سال گذشته ساخته شده و جمعیت آن طی دهه های اخیر از سه میلیون نفر به 14 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است .

 منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا