بهره برداری از اولین نیروگاه خورشیدی مپنا تا پایان امسال

اکبر ادیب فر در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به فعالیت های گروه مپنا در زمینه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر گفت: ما ساخت نیروگاه های بادی و خورشیدی را شروع کرده ایم. نیروگاه بادی تاکنون بالغ بر 50 درصد پیشرفت داشته و تا پایان سال بعد به هدف نهایی مان خواهیم رسید. در بحث نیروگاه خورشیدی نیز در ماه جاری اولین پروژه را ابلاغ می کنیم. قطعا اولین پروژه صددرصد خارجی خواهد بود چراکه تکنولوژی آن در کشور وجود ندارد. البته شرکت های کوچکی هستند که امکان استفاده از زیرساخت های آنها برای انتقال تکنولوژی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت تولید انرژی های تجدیدپذیر مپنا افزود: همیشه خریدهایی که در شرکت مپنا انجام گرفته همراه با انتقال تکنولوژی بوده است. به این ترتیب که اولین پروژه ما صددرصد خارجی است و دوسه پروژه بعد از آن صددرصد داخلی خواهد بود. لذا در این زمینه هم انتقال تکنولوژی از آلمان صورت می گیرد و به احتمال قوی روش فوتوولتائیک پلی کریستال خواهد بود که بتوانیم از حداکثر راندمان استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از نیروگاه خورشیدی هیچ ضرر و زیانی ندارد. کشور ما بالغ بر 90 روز سال خورشید دارد و یکی از بهترین کشورهای دنیا برای استفاده از تابش خورشید هستیم. لذا در کنار مضراتی که خورشید دارد همچون بحث خشکسالی و افزایش درجه حرارت و… ما می توانیم از محاسن آن استفاده کنیم. تلاش ما این است که اولین پروژه نیروگاه خورشیدی تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

ادیب فر در پاسخ  به پرسشی مبنی بر اینکه یکی از مواردی که مرتب در سخنان مدیران وزارت نیرو مطرح می شود، گران بودن استفاده از انرژی خورشیدی نسبت به دیگر انرژی های تجدیدپذیر است. چطور است که در همه جای دنیا بهره برداری از انرژی خورشیدی در حال توسعه است اما در کشور ما گران تمام می شود؟ گفت: قیمت تمام شده در همه جای دنیا بالاست! همانطور که گفتم اولین پروژه ما کاملا وارداتی است لذا قیمت تمام شده یکی است. اما در همه جای دنیا برای خرید انرژی های تجدیدپذیر جداولی وجود دارد که با کشور ما متفاوت است. تا قبل از امسال هم این مشکل را داشتیم که الحمدالله امسال سانا این مشکل را حل کرد. البته قیمت تمام شده اجرا در همه جا ثابت است، چه خارج و چه داخل کشور. دلیل رونق بهره برداری از انرژی های نو در دیگر کشورها هم خرید برق تولیدی با قیمت بالاتر است پس مقرون به صرفه می شود. تا حالا در کشور این برق با قیمت 186 تومان خریداری می شد و هیچ سرمایه گذاری با این عدد وارد عرصه نمی شد. بادی به 440 تومان افزایش یافت اما خورشیدی تکان نخورد در حالی که قیمت تمام شده خورشیدی بالاتر بود. امسال برای خورشیدی قیمت 675 تومان را در نظر گرفتند بنابراین در سال های آینده خواهید دید که خورشیدی هم تکان می خورد.

وی با اشاره به حمایت مپنا از حضور شرکت های دانش بنیان، گفت: شرکت مپنا از حدود 15 شرکت تولیدی که دارد 4-5 تا دانش بنیان هستند. ما در بحث نیروگاه های بادی، آب شیرین کن ها و نیز نیروگاه خورشیدی که آغاز به کار می کند از کمک شرکت های دانش بنیان استفاده می کنیم. ضمن اینکه در نیروگاه حرارتی هم با این شرکت ها قرارداد مطالعاتی و اجرا داشتیم.

مدیرعامل شرکت تولید انرژی های تجدیدپذیر مپنا در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر شرکت های دانش بنیان ما این توان را دارند که نیازهای کشور در این عرصه را تامین کنند؟ عنوان کرد: به صورت متوسط! در حال حاضر نمی توانیم همه چیز را بر دوش آنها بگذاریم. در بعضی از امور مثل مشاوره و سوپروایزر به کمک خارجی نیاز داریم. البته یکی از بحث ها این است که کارهایی که ما انجام می دهیم جلوتر از شرکت های دانش بنیان است. شرکت های دانش بنیان تازه به ما می گویند چه می خواهید؟ اگر برعکس باشد بهتر است یعنی آنها کار کرده باشند و به ما مشاوره بدهند که مثلا چه نوع نیروگاه خورشیدی بهترین است؟ الان در دنیا، شرکت های دانش بنیان برای پایین آوردن قیمت فتوولتائیک بسیار کار می کنند ولی در ایران چنین چیزی پیدا نمی کنید. بنابراین مجبوریم که در قدم های اول از آنها استفاده کنیم.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا