عوارض استفاده نابجا از استروئیدهای عضله‌ساز در زنان و مردان

علی حیدرنژادیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استروئیدها گروهی از ترکیبات با ساختار مشابه هستند که مواد زیادی را در بدن مانند کلسترول، هورمون‌های جنسی و هورمون‌های آدرنال، شامل می‌شوند.

وی افزود: هورمون‌های مترشحه از آدرنال، کورتیکواستروئیدها هستند که برای حفظ فشارخون، قند خون و تعادل آب و الکترولیت ضروری‌اند. با این وجود بحث سوء استفاده از استروئیدها می‌شود، منظور استفاده از استروئید‌های آنابولیک توسط ورزشکاران است؛ چرا که استروئیدهای آنابولیک داروهای صناعی هستند که عملکردی مشابه هورمون جنسی مردانه (تستوسترون) دارند.

این داروساز با بیان اینکه واژه آنابولیک به خاصیت عضله سازی این ترکیبات صناعی اشاره دارد، اضافه کرد: این داروها همگی نسخه‌ای هستند و پزشک در شرایطی مثل پایین بودن سطح تستوسترون و بیماری‌های مزمن مانند ایدز که با ضعف عمومی عضلات همراه هستند، این داروها را تجویز می‌کند.

مسئول واحد تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام خاطر نشان کرد: استروئیدهای آنابولیک گاها توسط ورزشکاران و بدنسازان در جهت بهبود عملکرد عضلانی و وضعیت جسمانی مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند که استفاده نابجا از این مواد می‌تواند عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد.

حیدرنژادیان به عوارض عمومی استفاده از این داروها اشاره کرد و گفت: عوارضی شامل تومور کبدی، پرفشاری خون، احتباس آب، افزایش سطح LDL و کلسترول خون، کاهش سطح HDL، جوش و آکنه، عصبانیت و تغییر خلق را می‌توان عوارض عمومی استفاده از این داروها عنوان کرد.

وی در عوارض وابسته به جنس مذکر در استفاده از این داروها ابراز کرد: عقیمی، کاهش شمار اسپرم‌ها، جمع و کوچک شدن بیضه‌ها، ریزش مو و افزایش ریسک سرطان پروستات از عوارض استفاده نابجا از داروهای مذکور است.

مسئول واحد تجویز و مصرف منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص عوارض وابسته به جنس مونث نیز گفت: عوارض این قشر نیز افزایش موهای زائد و موی صورت، ضخیم شدن صدا، اختلالات قاعدگی و الگوی رشد مردانه است و همچنین برای آن دسته از نوجوانانی که هنوز به سن جهش رشد نرسیده‌اند، استفاده نابجا از این داروها می‌تواند به بلوغ زودرس سیستم اسکلتی و کوتاهی قد آنها منجر شود.

حیدرنژادیان با بیان اینکه امکان وابستگی فیزیولوژیک به این داروها وجود دارد، یادآوری کرد: این داروها بر روی الگوی ترشح و عملکرد غده آدرنال‌ها تاثیر می‌گذارند و باید گفت که این غده مسئول ترشح هورمون‌های استروئیدی مانند کورتیزول و الدوسترون است.

وی تصریح کرد: پزشک وقتی این داروها را تجویز می‌کند برای قطع مصرف آنها مجبور است که دوز دارو را کم کم کاهش دهد که به غده آدرنال اجازه داده شود به فعالیت نرمال خود بازگردد. نباید فراموش کرد که قطع ناگهانی استروئیدهای آنابولیک می‌تواند به بروز عوارض ناشی از قطع مصرف دارو منجر شود که بسیار خطرناکند و گاها کشنده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا