گزارش تصویری از نقشه انتشارات ضد نوترینوی زمین

به طور کلی گفته می شود که اطلاعات بشر درباره سطح مریخ نسبت به اعماق زمین بیش تر است. نقشه جهانی جدیدی از ذراتی به نام آنتی نترینوس ها در حال می تواند اطلاعات ما را درباره سیاره زمین افزایش دهد.دانشمندان به تازگی با استفاده از این ذرات به میزان رادیو اکتیو بودن زمین پی برده اند. شایان ذکر است که خبر کاملی درباره این فعالیت، دیروز در سینا پرس منتشر شد. (برای مطالعه خبر اینجا کلیک کنید)

نوترونو و آنتی نوترینو کوچک ترین ذرات شناخته شده در علم هستند. این ذرات به وسیله تجزیه رادیو اکتیو عناصری تولید می شوند که در همه جا از جمله ستارگان، سیاه چاله های فضایی و یا حتی داخل سیاره ما وجود دارند. حتی تریلیون ها ذره از این عناصر نیز در بدن ما وجود دارد.

محققانی که درباره فعل و انفعالات اعماق زمین مطالعه می کنند به این نترینوس ها بسیار علاقه مند هستند. زیرا مقدار زیادی از حرارت درون زمین از طریق تجزیه رادیواکتیو تولید می شود. این گرما باعث ایجاد فعالیت های زمین ساختی و ایجاد مغناطیس بر روی زمین می شود. نیترونو و آنتی نوترینو ها در واقع شبحی از فرایند تولید انرژی هستند و عملا موتور حرارتی زمین محسوب می شوند.

نقشه ای که در این تصاویر می توانید آن را مشاهده کنید، نخستین نقشه جهانی است که در آن انتشار آنتی نترینو ها نشان داده شده است. اطلاعات این نقشه توسط دو موج یابی به دست آمده است که به اندازه یک مایل در زیر زمین قرار دارد. همچنین اطلاعات به دست آمده از 400 راکتور هسته ای متعلق به آژانس فضایی بین المللی در این نقشه نمایان شده است. لازم به ذکر است که این منابع تنها 1 درصد آنتی نوترینو ها را شناسایی کرده اند.

ویلیام مک دونو، راهبر این تحقیق از دانشگاه مریلند، در این باره بیان کرد: «مراقبت از راکتورهای هسته ای برای ایمنی و امنیت بین المللی بسیار مهم است اما من به عنوان یک زمین شناس به دانستن اطلاعات بیش تر درباره درون زمین بسیار علاقه مند هستم. این پروژه به ما این امکان را می دهد که درباره بودجه سوخت سیاره زمین اطلاعات بیش تری به دست آوریم همچنین ممکن است هنوز در درون زمین جزئیات جدید و هیجان انگیزی وجود داشته باشد که ما از آنها اطلاع نداریم. این پروژه ممکن است این اطلاعات را برای ما به ارمغان بیاورد.»

در صورت نیاز به جزئیات تخصصی این مقاله علمی می توانید بر روی بخش منبع کلیک کرده و به لینک مربوطه انتقال پیدا کنید.