پلاستیک منبع غذایی جدید پرندگان دریایی

در حال حاضر در دستگاه گوارش90 درصد از پرندگان مواد پلاستیکی یافت می شود. یافتن پلاستیک در دستگاه گوارش پرندگان دریایی از نتایج مطالعه ای است که توسط محققان استرالیایی و موسسه تحقیقاتی صنعتی کشور استرالیا صورت گرفته است. این مطالعه در مجله آکادمی تحقق ملی علوم Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسیده است.

محققان با جمع آوری مقالات در ارتباط با تغذیه پرندگان دریایی از مواد پلاستیکی از سال 1962 تا 2012 و استفاده از مدل های مختلف برای پیش بینی وضعیت حال و آینده دریافتند که در آینده نزدیک در معده هر پرنده دریایی می توان مقداری پلاستیک یافت.

با افزایش مصرف پلاستیک در سطح جهان میزان پلاستیک های زائد که در اقیانوس ها رها می شوند با گذشت هر دهه، دو برابر می شود. آلودگی پلاستیکی سال به سال در حال افزایش است و طبق آمار های اعلام شده سالیانه 8 تن از مواد پلاستیکی از سطح خشکی وارد آب شده و در سطح آب ها شناور می شود.

این زباله های دریایی می تواند منجر به خفگی پرندگان دریا شوند و همچنین طبق تحقیقات صورت گرفته، پلاستیک می تواند بر روی قدرت باروری و تولید مثل پرندگان تاثیر گذار باشد. کریس ویلکاکس Chris Wilcox، سرپرست نویسندگان مقاله گفت پرندگان دریایی نقش بسیار مهمی بر روی زندگی موجودات داخل آب دارند و از طرفی دیگر این پرندگان نشانه هایی از حیات بر روی کره زمین هستند و در راس هرم غذایی موجودات دریایی قرار دارند. هر گونه تغییر در جمعیت و عادت این پرندگان دریایی می تواند زنجیره بزرگ غذایی داخل آب را نیز تغییر دهد.

منبع   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا