خطرات مصرف کافئین پودری

کافئین در قهوه , چای و سایر نوشیدنی هایی که افراد در طول روز مصرف می نمایند وجود دارد اما چرا پودر کافئین برای سلامتی مضر است؟

سازمان غذا و دارو با ابلاغ نامه ای به 5 شرکت فروشنده پودر کافئین خطرناک بودن این محصول را برای مصرف کنندگان و خریداران آن متذکر شد. پودر کافئین در مقایسه با نوشیدنی های حاوی کافئین همانند قهوه ،قوی تر و اثر گذارتر است , به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا آن چه مصرف پودر کافئین را خطرناک می سازد مصرف زیاد و مرگ بار کافئین است. این سازمان در ادامه گزارش خود می افزاید: کافئین موجود در 1 قاشق چای خوری پودر کافئین برابر با مقدار کافئین موجود در 28 فنجان عادی قهوه است. در حقیقت مصرف 2 قاشق پودر کافئین می تواند باعث به خطر افتادن جان انسان های بالغ و حتی مرگ آن ها شود. به گفته هنری اسپیلر ،مدیر مرکز سموم بیمارستان کودکان اوهایو، پودر کافئین بسیار فشرده است و بدن بیشتر افراد با اثرات ناشی از مصرف نوشیدنی های کافئین دار همانند قهوه سازگار بوده و آن ها از مصرف این نوشیدنی ها لذت می برند , لازم به ذکر است مقدار کافئین موجود در نوشیدنی هایی مثل سودا و قهوه در حد میلی گرم بوده و این چیزی است که از دید مصرف کنندگان پنهان باقی می ماند.

مطابق گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا مقدار کافئین خالص موجود در یک قاشق چای خوری می تواند در محصولات مختلف و انواع پودرهای تولید شده بر جسب نحوه تولید متفاوت باشد. به گفته دکتر اسپیلر یک قاشق چای خوری از پودر کافئین در محصولات بعضی از شرکت ها حاوی 5 گرم کافئین بوده که یک فنجان قهوه در مقایسه با این مقدار دارای 65 تا 100 میلی گرم کافئین خواهد بود. در مقایسه مقیاس این دو مقدار , کافئین موجود در یک قاشق چای خوری پودر کافئین با کافئین موجود در 50 الی 75 فنجان قهوه برابر خواهد بود که به اعتقاد کارشناسان این مقدار به طرز عجیبی بالا بوده و مصرف آن موجب اور دوز در فرد خواهد شد.

مشکل دیگری که در مصرف کافئین ها وجود دارد دشوار بودن و به نوعی غیر قابل کنترل بودن اندازه گیری مصرف پودر کافئین است زیرا مصرف کنندگان آن اغلب هیچ گونه وسیله ای برای اندازه گیری دقیق مصرف این ماده در اختیار ندارند. (مقدار مجاز مصرف این ماده بین 50 تا 200 میلی گرم یا 6/1 قاشق چای خوری است.)

به گفته سازمان غذا و دارو برای اندازه گیری 50 میلی گرم کافئین شخص مصرف کننده باید تنها 6 درصد قاشق چای خوری را پر نماید که اندازه گیری این مقدار با چشم کمی غیر ممکن به نظر می رسد. تفاوت میان مصرف دارویی و مصرف غیر مجاز این پودر های خالص بسیار اندک بوده جوری که با چشم عادی غیر قابل مشاهده است. علاوه بر این شرکت های عرضه کننده این پودرها , محصولات خود را در قالب بسته های 100 گرمی عرضه می نمایند که این مقدار 2000 برابر مقدار مجاز مصرف است و حتی بعضی مواقع بسته های 25 کیلوگرمی از این پودرها نیز عرضه شده که میزان آن 500000 برابر میزان مجاز است.

مصرف بالای کافئین می تواند منجر به ایجاد عوارض مخربی همانند فشار خون بالا , تپش قلب , بالا رفتن ضربان , تشنج و حتی مرگ شود. گفتنی است دو فرد 18 ساله و 24 ساله در ایالت های جورجیا و اوهایو در سال 2014 در اثر مصرف غیر مجاز این ماده جان باختند.

مصرف بیش از اندازه کافئین در صورت نوشیدن بیش از اندازه قهوه غیر ممکن است زیرا فرد در صورت نوشیدن 50 فنجان قهوه به این حد از مصرف خواهد رسید و امکان رخ دادن چنین اتفاقی وجود ندارد زیرا قبل از رسیدن به این حد عوارضی همچون تهوع و افزایش ضربان قلب روی می دهد. به گفته دکتر اسپیلر مصرف یکجا و ناگهانی این ماده تنها به صورت مصرف پودر آن ممکن است و تنها مصرف آن به این شکل می تواند باعث ایجاد نگرانی شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا