تصفیه فلزات سنگین آب آشامیدنی با فناوری نانو

به گزارش ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانومعاونت علمی ریاست جمهوری، شرکت فعال در زمینه فناوری نانو، با اجرای طرحی با عنوان ˈ تصفیه آب آشامیدنی از ارسنیک با استفاده از فناوری نانو کاویتاسیون و آلومینای اکتیوˈ در استان اردبیل، فلزات سنگین موجود در آب آشامیدنی را با هزینه های کمتر از روش های معمول تصفیه کردند.

علی رخشا عضو هیات مدیره این شرکت گفت:بر اثر استفاده نامتعارف از سفره های آب زیرزمینی و کاهش سطح آب چاه ها، حجم عناصر به ویژه فلزات سنگین (ارسنیک ،آهن، کرم، منگنز، نیکل، کادمیم و سرب) در آن ها به شدت افزایش یافته که این امر سبب شده تا بسیاری از آب های مورد استفاده در کشور دچار آلودگی ناشی از فلزات سنگین شود.

وی بیان کرد:وجود ارسنیک با غلظت بالای 10 میکروگرم بر لیتر می تواند آثار مخربی برای مصرف کننده داشه باشد، این ماده امکان بروز انواع سرطان در مصرف کننده ها را افزایش می دهد، به ویژه اینکه از طریق تماس با پوست نیز جذب بدن می شود، در حال حاضر، آب برخی از مناطق کشور بین 10 تا 20 برابر حد مجاز حاوی ارسنیک است.

رخشا اظهارکرد:در دنیا روش های مختلفی برای حذف فلزات سنگین از آب وجود دارد که هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند، ضمن آنکه ماهیت مواد دیگر موجود در آب برای انتخاب بهترین روش مهم است، روش اسمز معکوس، رزین های تبادل یونی، جاذب آلومینای روش تعلیقی به صورت صنعتی مورد استفاده صنایع مختلف قرار گرفته است.

وی افزود: برخی ازاین روش های مورد استفاده پرهزینه و برخی دیگر نسبت به غلظت آب کاربرد نامناسب دارند،با توجه به عناصر و فلزات موجود در آب، استفاده از مواد جاذب آلومینایی برای بسیاری از مناطق کشور مناسب است، در این روش می توان ماده جاذب را بازیابی نموده و مجددا مورد استفاده قرار داد.

رخشا یادآورشد: این کار توسط مواد اسیدی و بازی انجام می شود، افزایش تعداد بازیابی جاذب ها، حجم زیادی از پساب آلوده به ارسنیک و مواد معلق را ایجاد می نماید که خود می تواند باعث افزایش هزینه عملیاتی در پروژه شود،استفاده از فناوری نانوکاویتاسیون موجب اکسید شدن ارسنیک سه ظرفیتی(AS III) و تبدیل آن به ارسنیک پنج ظرفیتی (AS V) می شود.

وی یادآور شد: این ماده قابلیت جذب بسیار بالایی توسط جاذب های آلومینایی دارد، عدم کاربرد مواد اکسید کننده شیمیایی موجب افزایش دو تا سه برابری طول عمرجاذب ها و در نتیجه کاهش هزینه عملیاتی در این فرایند می شود، مواد اکسید کننده شیمیایی موجب کاهش کارایی جاذب ها می شوند.

رخشا گفت: این شرکت با استفاده از این فناوری باعث بهبود عملکرد جاذب های آلومینایی شده است، این روش برای اولین بار در این حجم به کارگرفته شده است.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا