فاضلاب برای آبیاری، تقویت خاک و تولید انرژی

فاضلاب برای بسیاری از کشورهای دنیا یک معضل حل نشده باقی مانده است. از سویی دیگر کمبود منابع آب شیرین نیز یکی از تهدیداتی است که ادامه توسعه پایدار در بسیاری از جوامع بشری را به چالش می‌کشد. در این میان، شاید پروژه‌ای که قرار است در یکی از شهرهای ویتنام به انجام برسد، بتواند این روند را دگرگون سازد.

شهر «دا نانگ» منطقه‌ای ساحلی در ویتنام به شمار می‌رود. گروهی از پژوهشگران آلمانی قرار است به زودی زیرساخت‌هایی را در این شهر 100 هزاری نصب کنند که شاید در آینده الگویی برای بسیاری دیگر از کشورهای دنیا باشد. در این پروژه، یک شبکه منحصر به فرد فاضلاب طراحی می‌شود که دربردارنده مجموعه‌ای از لوله‌های دارای خلا است. این لوله‌ها قطری به مراتب کمتر از لوله‌های استاندارد دارند. در این سامانه، آب موجود به وسیله پمپ‌هایی ویژه جمع‌آوری می‌شود. البته این فرآیند چیز جدیدی نیست و سالهاست که در قطار و هواپیما نیز از چنین رویکردی استفاده می‌شود.

در حال حاضر فاضلاب شهر دا نانگ به صورت تصفیه نشده وارد دریا می‌شود. این مساله نه تنها به آلودگی سواحل این کشور می‌انجامد، بلکه عملاً مواد ارزشمند موجود در آن نیز بدون استفاده می‌ماند.

در این پروژه قرار است فاضلاب با ضایعات آشپزخانه هتل‌ها تجمیع شود. این ترکیب موجب تولید بیوگاز می‌شود که می‌توان از آن به عنوان انرژی لازم برای آشپزخانه هتل‌ها استفاده کرد.

افزون بر این، آب تصفیه شده نیز می‌تواند برای مصارف کشاورزی در شهر بکار رود. با توجه به اینکه بسیاری از کشاورزان در این منطقه از آبهای زیرزمینی استفاده می‌کنند، این شیوه جدید می‌تواند جلوی بروز مشکلات احتمالی ناشی از این کار را بگیرد و به حفظ بیشتر سفره‌های زیرزمینی کمک کند.

علاوه بر اینها، مواد موجود در فاضلاب نیز می‌تواند به عنوان کود طبیعی به کار رود. به این ترتیب این سامانه نوین می‌تواند به تولید انرژی، آب مورد نیاز برای آبیاری و نیز کود طبیعی بیانجامد.

بررسی های اولیه نشان می‌دهد که با 45 لیتر فاضلاب تولیدی توسط هر شهروند می‌توان تا دو برابر مقدار بیوگازی که در حال حاضر در مخازن تصفیه فاضلاب در آلمان تولید می‌شود دست یافت.

تولید این بیوگاز در واقع چندین بیورآکتور روی می‌دهد که در آن فاضلاب در فرآیندی غیرهوازی می‌تواند به بیوگاز تبدیل شود. این بیوگاز علاوه بر استفاده در پخت غذا می‌تواند برای تولید انرژی الکتریکی و حتی تامین انرژی مورد نیاز خودروها نیز بکار رود. حتی شاید در آینده بتوان از این محصول برای تامین انرژی انواع وسایل گرمایشی و سرمایشی نیز استفاده کرد.

این پژوهشگران امیدوارند پس از نصب و فعالیت موفقیت‌آمیز این سامانه مجهز فاضلاب، کشورهای دیگر نیز به استفاده از سامانه‌هایی مشابه روی آورند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا