اروپا مینی شاتل به فضا پرتاب می کند

به گزارش مهر، این فضاپیمای کوچک که IVX نام دارد به اندازه یک خودرو بوده و از حیث ساختار آیرودینامیکی یادآور شاتل های فضایی بازنشسته ناسا هستند. البته می توان این فضاپیمای جدید را با هواپیمای فضایی روباتیکی X-37Bارتش آمریکا و فضاپیمای مسافربری Dream Chaser ارایه شده توسط شرکت Sierra Nevada نیز قابل مقایسه دانست.

مدیر برنامه IVX می گوید: این فضاپیمای جدید چیزی متفاوت از یک کپسول فضایی است.

احتمالا منظور وی کپسول فضایی سایوز روسیه است که این روزها تنها وسیله انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی به شمار می آید.

فضا

ساختار خاص این سیستم فضایی این اجازه را به آن می دهد تا با رسیدن به اتمسفر زمین نیروی لازم برای خروج از آن را همچون یک هواپیمای قدرتمند تولید کند و این در حالی است که خبری از بال در آن نیست. از آن گذشته این قابلیت به فضاپیما امکان ورود دوباره بی عیب و نقص به اتمسفر را می دهد.

در نخستین پرتاب آزمایشی قرار است این فضاپیما تا ارتفاع 400 کیلومتری زمین اوج بگیرد یعنی همان فاصله ای که ایستگاه فضایی بین المللی با زمین دارد.

قرار است این فضاپیما با استفاده از یک فروند راکت چهار موتوره وگا با 30 متر ارتفاع به فضا پرتاب شود. این رویداد در مرکز پرتاب های فضایی اروپا واقع در گینه نو متعلق به فرانسه صورت می گیرد.

فضاپیمای IVX حدود 2 تن وزن دارد و در زمان بازگشت به اتمسفر سرعت خیره کننده ای در حدود 27 هزار کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا