طب سوزنی به کمک بیماران سرطان پستان می‌آید

از سال‌های بسیار دور تا کنون، طب سوزنی که شاخه‌ای از طب سنتی است در میان مردم دنیا، به ویژه مردم چین جایگاهی را به خود اختصاص داده است. متخصصین این شاخه معتقدند که در بیرون و درون بدن انسان انرژی در جریان است. این انرژی در درون بدن از مسیرهای خاصی که کانال‌های انرژی نام دارند عبور می‌کند و زمانی که این مسیرها به دلایل مختلفی مسدود شده و جریان انرژی متوقف می‌شود فرد بیمار خواهد شد. این مسیرها را از طریق وارد کردن سوزن به آنها می‌توان باز کرد و انرژی را به جریان انداخت.

در طی این سال‌ها پزشکی مدرن نتوانست روش درمانی طب سوزنی را از نظر علمی تایید کند. با این حال، مدتی است که مطالعاتی مبنی بر موثر بودن این روش توسط پژوهشگران به انجام رسیده است. سرطان پستان از جمله بیماری‌هایی است که خاصیت درمانی طب سوزنی را می‌توان بر آن مشاهده کرد.

این بیماری یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان است و متاسفانه روشی برای جلوگیری از ابتلا به آن به طور قطع وجود ندارد. با این حال، با توجه به علائمی که در فرد بروز می‌دهد می‌توان در مراحل اولیه آن را تشخیص داده و درمان کرد. جراحی تومور سرطانی و همچنین شیمی درمانی عوارضی را برای بیمار به دنبال خواهد داشت.

 فردی که پس از درمان سطح هورمون استروژن در بدن او کاهش یافته و دچار یائسگی زودرس می‌شود از گرگرفتگی رنج می‌برد. در شرایط گرگرفتگی فرد دچار تعرق شدید می‌شود، ضربان او بالا رفته و احساس گرمای شدید می‌کند. متاسفانه دلیل این حمله مشخص نیست، ولی این به وضوح روشن است که کاهش سطح استروژن بر بروز آن تاثیر به سزایی دارد.

روش‌های فعلی که برای رفع گرگرفتگی استفاده می‌شوند به دلیل بالا بردن سطح استروژن بدن برای این گونه افراد مضر هستند زیرا این هورمون سبب بازگشت سرطان خواهد شد. مطالعات پیشین نشان داده‌اند که طب سوزنی درد مفاصل این بیماران را درمان می‌کند و حال پژوهشگران تصمیم گرفتند تا تاثیرگذاری آن را روی گرگرفتگی این افراد نیز مورد آزمایش قرار دهند.

در این آزمایش 120 نفر از کسانی که سرطان پستان خود را درمان کرده بودند شرکت کردند. این افراد روزانه چندین بار دچار حملات گرگرفتگی می‌شدند. شرکت کنندگان به طور تصادفی به 4 گروه تقسیم شدند و به مدت 8 هفته تحت 4 نوع درمان قرار گرفتند.

گروه اول تحت درمان طب سوزنی قرار گرفت ولی به گونه‌ای که سوزن‌ها جریان الکتریکی ضعیفی را به بدن افراد منتقل می‌کردند. گروه دوم به وسیله داروی ضد تشنجی به نام گاباپنتین (gabapentin) مورد آزمایش قرار گرفتند. این دارو اثرات گرگرفتگی را در بیماران سرطانی از بین می‌برد. برای گروه سوم نیز طب سوزنی در نظر گرفته شد ولی اینبار هیچ سوزنی وارد بدن افراد نشد و جریان الکتریکی نیز وجود نداشت. در نهایت گروه آخر نیز به وسیله دارونمای گاباپنتین مورد درمان قرار گرفتند.

نتایج حاصل از این آزمایشات نشان داد گروه اول که به وسیله طب سوزنی الکتریکی درمان شده بودند بیشترین سطح بهبودی را ز خود نشان دادند. بعد از آنها گروه سوم بود که تحت درمان طب سوزنی ساختگی قرار گرفته بودند. آن دسته از افراد که داروی گاباپنتین مصرف کرده بودند بهبودی زیادی از خود نشان ندادند. در دو گروه اول، علاوه بر بهبودی، عوارض جانبی کمتری نیز مشاهده شد.

طب سوزنی الکتریکی نسبت به نوع ساختگی خود بهبودی را در بیماران 25 درصد افزایش داد. از آنجا که طب سوزنی ساختگی نسبت به قرص دارونما درمان موثرتری واقع شد پژوهشگران معتقدند که دلیل این مسئله را می توان انتظار افراد دانست. این افراد انتظار داشتند که این روش حتما برای آنها موثر باشد و در نتیجه، بهبودی حاصل از آن امری تلقینی است.

پژوهشگران امید دارند تا با یافته‌های جدید خود بتوانند کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان را بهبود بخشند.

شرح کامل این پژوهش به تازگی در مجله Journal of Clinical Oncology به چاپ رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا