درختی که آتش را مهار می‌کند

در حالی که آتش‌نشانان در سراسر جهان هر چه از دست‌شان بربیاید انجام می‌دهند تا جنگل‌ها و مردم را از نابودی بر اثر آتش حفظ کنند، در جای دیگری از جهان درختان به متوقف کردن و مهار آتش‌سوزی‌ها کمک می‌کنند.

در مطالعه‌ای که اخیرا در مجله Environmental Management به چاپ رسیده، محققان دریافته‌اند که درختان کاج مدیترانه‌ای در مقابل آتش مقاوم هستند و می‌توانند همچون سد بالقوه‌ای در برابر آتش عمل کنند.

ماجرا از آنجا آغاز شد که در دهه 1980 محققان انواع مختلفی از درختان کاج مدیترانه‌ای را در اسپانیا کاشتند تا بررسی کنند که واریته‌های مختلف این گونه چگونه در معرض عوامل بیماری‌زای مختلف قرار گرفته و میزان مقاومت هر یک از آنها چه اندازه است. در سال 2012 حادثه‌ای رخ داد و ناحیه مورد مطالعه دچار آتش‌سوزی شد.

برنابه مویا، یکی از دست‌اندرکاران این تحقیق می‌گوید: وقتی به محل حادثه رسیدیم دریافتیم که تمام بلوط‌ها، بلوط‌های هلم، کاج‌ها و سروها کاملا سوخته و از بین رفته‌اند، اما تنها 1.27 درصد از کاج‌های مدیترانه‌ای دچار آتش شده‌ بودند.

یک لکه سبز کمرنگ از این کاج‌ها باقی مانده‌ بود و محققان شروع به مطالعه دلایل مقاومت این گونه کردند. پاسخ کوتاهی که برای این پدیده یافتند این بود: آب آتش را پس می‌زند. آنها دریافتند که این درختان کاج می‌توانند آب بسیار زیادی را در برگ‌های خود حتی در شرایط دمای بسیار بالا و آب و هوای خشک نیز حفظ کنند.

حتی برگ‌های ریخته شده این کاج‌ها نیز محیط مرطوب مناسبی پای تنه این درخت‌ها فراهم می‌کند. بر خلاف سایر برگ‌ها، برگ‌های سوزنی وقتی می‌ریزند همچون یک اسفنج عمل می‌کنند و آب را نگه می‌دارند و محیط نامناسبی برای پیشروی آتش فراهم می‌کنند. درختان دیگری همچون صنوبر یا درخت کتان نیز در برابر آتش مقاوم‌اند، اما برگ‌های فرو افتاده آنها در زمان خشکی می‌تواند یک عامل خطر محسوب شود.

به گزارش ایسنا ،  تحقیقات بیشتر در این زمینه ادامه دارد و دانشمندان به دنبال این هستند که دریابند آیا جنبه‌های شیمیایی دیگری در درختان کاج مدیترانه‌ای وجود دارد که موجب مقاومت آنها نسبت به آتش شود یا نه. آنها همچنین به فکر این هستند که در نواحی مدیترانه‌ای از این درختان به عنوان سدهایی در برابر پیشروی آتش استفاده کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا