پروبیوتیک ها در افراد بیمار موثر نیستند

تحقیقات و پژوهش های جدید نشان می دهند که پروبیوتیک ها (Probiotics)  از افرادی که در وضعیت وخیمی از بیماری قرار دارند،  در برابر  ویروس ها و میکروب های مقاوم محافظت نمی کند.

لازم به توضیح است که فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتری ها بوده که بسیاری از آن ها برای گوارش غذا مفید هستند. دسته‌ ای از این باکتری ها به باکتری های پروبیوتیک معروف هستند که علاوه بر کمک به گوارش غذا، مولکول های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین ها و آنتی بیوتیک های مختلف را نیز تولید می‌ کنند. منبع باکتری‌ های پروبیوتیک لبنیات و میوه‌ ها هستند.

پروبیوتیک میکروارگانیسم های زنده هستند که به نظر می رسد برای کمک به بازگرداندن تعادل باکتری های مفید روده و افزایش مقاومت در برابر میکروب ها و ویروس ها در افراد بیمار زیاد موثر نیستند.

جنی کوان (Jennie Kwon) از محققان بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن (Washington University School of Medicine) در سنت لوییس ایالات متحده امریکا و سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با پروبیوتیک ها می گوید: « کاربرد پروبیوتیک یک موضوع جالب و قابل توجه به حساب می آید. با توجه به تعداد کم روش درمانی قابل دسترس برای درمان ارگانیسم های مقاوم در برابر داروهای چندگانه ، ابداع  روش ابتکاری در جلوگیری و یا از بین بردن انگل هایی که در سیستم دستگاه گوارش ایجاد مشکل می کنند، لازم به نظر می رسد . »

با توجه به این مساله محققان دریافتند که در مقایسه با مراقب های پزشکی معمول ، پروبیوتیک ها در بیمارانی بدحالی که در بخش مراقبت های ویژه قرار دارند ، هیچ فایده ای برای جلوگیری از انگل های سوء استفاده گر سیستم دستگاه گوارش و میکروب های مقاوم در برابر داروها ندارند .

در تحقیقات آزمایشی که روی هفتاد بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه یک بیمارستان در سنت لوییس انجام شد ، محققان به بررسی اثر پروبیوتیک لاکتوباسیلوس رامنوز GG در جلوگیری از فعالیت ویروس ها و انگل های قوی روده پرداختند . در این بررسی ها بیماران به طور تصادفی پروبیوتیک و یکی از دو نوع مراقبت معمول عمومی یا مراقبت معمول فردی را دریافت کردند.

محققان سپس به نظارت میکروب های روده این افراد پرداختند. با توجه به داده های به دست آمده ، آن ها دریافتند که میکروب های روده مقاوم در برابر داروها در بیماران گروه پروبیوتیک 10 درصد و در گروه مراقبت های استاندارد 15 درصد از بین رفتند . این تفاوت آماری قابل توجه نیست .

جنی کوان در توضیح این مساله اظهار داشت : « آزمایش ها و یافته های ما نشان می دهد که پروبیوتیک ها اثر چندانی در جلوگیری و یا از بین رفتن میکروب های روده مقاوم در برابر داروها در بیماران بدحال نخواهد داشت . با این حال برای اطمینان از این مساله نیاز به آزمایش ها و بررسی های بیشتر لازم به نظر می رسد . »

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله کنترل عفونت و بیمارستان اپیدمیولوژی (journal Infection Control and Hospital Epidemiology) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است .  جهت مشاهده متن کامل مقاله فوق در این ژورنال ، اینجا را کلیک کنید .