راه‌اندازی سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی علوم پزشکی

 دکتر پیام کبیری امروز ۱۳ شهریورماه در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی با اعلام این خبر افزود: این سامانه هفته آینده رونمایی می شود و مقالات ۱۶ هزار عضو هیات علمی علوم پزشکی در لحظه از اسکوپوس استخراج می شود.

وی با اشاره به ایجاد کتابخانه دیجیتال و کنسرسیوم تامین منابع الکترونیک گفت: این کنسرسیوم در دولت های گذشته در معاونت آموزشی بود و از سال ۸۹ به معاونت تحقیقات و فناوری محول شد . بدهی بسیار زیادی داشتیم که خوشبختانه پرداخت شد به گونه ای که اکنون تنها یکسال عقب هستیم.

کبیری گفت: در حال حاضر در دسترسی دانشگاه های علوم پزشکی به منابع الکترونیک خارجی پایداری وجود دارد و دسترسی مجدد به ISI که تحریم خودسرانه انجام داده بودند، برقرار شد. در حال حاضر تنها مجموعه وزارت بهداشت در کشور به پایگاه ISI دسترسی دارد و مجموعه وزارت علوم این امکان را ندارد.

وی افزود: وزارت بهداشت اشتراک ۶ هزار مجله و ۲ هزار کتاب الکترونیک را برای دانشگاهها فراهم کرده است . از روسای دانشگاهها نیز انتظار می رود که حال که وزارتخانه آبونمان را پرداخت می کند امکان استفاده از راه دور از این منابع یعنی در مطب، منزل و خارج از دانشگاه را برای اعضای هیات علمی فراهم کند.

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه ها می توانند میزان استفاده از این منابع را رصد کنند و اگر مشکلی در دسترسی وجود دارد اعلام کنند. در حال حاضر بیشترین میزان استفاده یا دانلود مقاله در دانشگاه های تیپ یک از سوی تهران، در تیپ دو از سوی همدان و در تیپ سه از سوی شهرکرد صورت گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت کتابخانه در دانشگاه ها گفت: محل قرار گیری برخی از کتابخانه ها در دانشگاه های علوم پزشکی در کنار سردخانه است که خوب نیست و یا اینکه حمایت نشده و ۴ سال است یک منبع جدید برای آن خریداری نشده است. این امور باید از سوی روسای دانشگاهها جدی گرفته شود.

کبیری به موضوع حذف یارانه خرید کتاب خارجی از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: این مشکل امسال برطرف شد و وزارت ارشاد با پرداخت یارانه برای خرید کتاب این امر را تسهیل کرد. به این ترتیب که هر مبلغی دانشگاه به این امر اختصاص داد وزارت بهداشت نیز معادل همان در اختیار دانشگاه قرار داد و وزارت ارشاد به میزان مجموع این اعتبار به دانشگاه یارانه خرید کتاب داد.

وی با اشاره به رشد مجلات علوم پزشکی گفت: در طول سالهای اخیر تعداد مجلات علوم پزشکی ۵ برابر شده و به تعداد ۳۵۰ نشریه مصوب و ۴۵۰ نشریه در کل رسیده است. با توجه به تعداد بیش از ۵۰ دانشگاه به طور میانگین هر دانشگاه ۹ مجله دارد که این میزان زیاد بوده و از این پس صدور موافقت اصولی و صدور رتبه بازنگری می شود.

به گزارش مهر، رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت گفت: از روسای دانشگاه ها می خواهیم که به جای توسعه کمی به توسعه کیفی بپردازند و به همین منظور شرایط جدید را ابلاغ می کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا