جلسه با جهانگیری برای بودجه تحقیقاتی

 دکتر رضا ملک زاده صبح امروز در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی گفت: ما زیرساخت های عظیمی داریم و توانایی های دانشگاه های تیپ یک استخراج کرده ایم.  برخی از دانشگاه ها در یکی از بخش های جزیی حتی از دانشگاه هاروارد هم جلوتر هستند. 

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم دانشگاه های علوم پزشکی، پژوهش و نوآوری است، خاطرنشان کرد: وجهه دانشگاه ها زمانی دیده می شود که کار تحقیقاتی کنند. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: آینده پزشکی به شدت در حال تحولات بنیادین است و در ۲۰ سال آینده چهره پزشکی عوض می شود. ما باید به این تغییرات بپردازیم و نرم افزار زندگی یا همان علم ژنتیک را مورد توجه قرار دهیم. بسیاری از فرصت ها را از دست داده ایم اما باید در علم و فناوری نقش خود را ایفا کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه دنیای پزشکی به سمت کشفیات عظیم پیش می رود، یادآور شد: نمی توانیم دلخوش به مقالات باشیم. درست است که علوم پزشکی یک سوم مقالات کشور را تولید می کند اما این ظرفیت هم محدود است.

ملک زاده افزود: با بررسی رشد تعداد مقالات می بینیم که دانشگاه آزاد خیلی سریع رشد کرده بود اما افت کرد و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به صورت محدود رشد می کند. متاسفانه در رشد تولیدات از متوسط خاورمیانه پایین تر شده ایم. 

وی با اشاره به شاخص تاثیرات مقالات و تبدیل تحقیقات به فناوری گفت: در حال حاضر عربستان با اینکه از نظر تعداد مقالات از ایران پایین تر است اما در شاخص تبدیل مقالات به فناوری از ما بالاتر است و این نشان دهنده سرمایه گذاری این کشور در این بخش است. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: در حالی که مقالات عربستان در بهترین مجلات دنیا چاپ می شود، اعضای هیات علمی کشورمان برای رفتن به کنگره های خارجی با مشکل روبرو هستند. در تبدیل علم به فناوری رتبه یکی از دانشگاههای عربستان حدود ۲۳ است و رتبه دانشگاه های ما در رده های ۱۷۰ و ۱۸۰ است. 

وی با تاکید بر اینکه ما نتوانسته ایم بودجه پژوهش را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: ما نتوانسته ایم در سال های اخیر یک سرمایه گذاری اساسی در تحقیقات داشته باشیم.

ملک زاده درباره الزام تبدیل پژوهش به فناوری تاکید کرد: دانشگاه ها سعی کنند که از پژوهش هایی که به فناوری تبدیل نمی شود، پیشگیری کنند. 

وی با اشاره به احیای موسسه ملی تحقیقات سلامت در کشور گفت: این موسسه به عنوان یک موسسه دولتی که بتواند پولی برای پژوهش اختصاص دهد ایجاد شده است و پس از اعلام فراخوان، ۴۰۰ طرح دریافت کردیم که برای اجرای آنها به ۲۰۰ میلیارد تومان پول نیاز است. کل بودجه ما ۳۰ میلیارد تومان در این بخش بود و نمی توانیم همه تحقیقات را تحت پوشش قرار دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درباره آزمایشگاه های جامع و اتاق های تمیز گفت: ۱۰ آزمایشگاه جامع در حال آماده سازی است و ۹ اتاق تمیز هم در دانشگاه ها ایجاد می شود که اکنون دو عدد از آنها راه اندازی شده است. 

به گزارش مهر، وی یادآور شد: برنامه ملی ثبت سرطان ها و مطالعات «کوهورت» در حال پیگیری است و باید بتوانیم درباره بار بیماریها در کشور مطالعات جامعی انجام دهیم. در حال حاضر بر اساس یک تحقیق در مرکز قلب تهران، نیمی از عامل مرگ و میر ایرانی ها بیماری های قلبی و عروقی است و سن ابتلا به این بیمارها از همه دنیا کمتر است. ۳۰ تا ۳۵ درصد این مبتلایان زیر ۵۵ سال سن دارند که همه اینها قابل پیشگیری است و اگر کاری نکنیم نقص ماست. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا