عمودپروازی با قابلیت امداد و نجات ساخته شد

مرتضی  دادار، مدرس و دانشجوی رشته مهندسی سیستم های سخت افزاری رایانه و مخترع «پرنده عمود پرواز با قابلیت گشت، شناسایی و تصویربرداری از بالای سطوح محیط» گفت:  این طرح ایده ای است که از ربات های پروازی اقتباس و نمونه عملیاتی آن در ابعاد متوسط و کوچک پیاده سازی شده است.

وی با بیان اینکه با استفاده از موتورهای نصب شده بر روی این ربات امکان پرواز بر فراز محیط  فراهم می شود، افزود: این پرنده در کنار پرواز به منظور شناسایی و تصویربرداری از محیط پیرامونی، با استفاده از یک سیستم نظارت تصویری cc.tv   امکان تصویربرداری به صورت همزمان را دارد.

وی ادامه داد: در نتیجه این ربات دستاورد بسیار مناسبی برای عملیات های شناسایی، امداد و نجات و … به شمار می رود.

دادار اظهار داشت: به منظور تکمیل سیر تحقیقاتی و استفاده از تکنولوژی های نوین برای کنترل تردد و شناسایی در حال حاضر مشغول پیاده سازی الگوهای پردازش تصویر در این ربات هستیم به نحوی که با استفاده از این الگوریتم ها نوعی بینایی ماشین برای این ربات فراهم شود که عملا نیاز کمتری به اپراتور جهت راهنمایی و فرماندهی دارد.

به گزارش مهر، طراحی و ساخت «پرنده عمود پرواز با قابلیت گشت، شناسایی و تصویربرداری از بالای  سطوح محیط»با همکاری سجاد قبیتی انجام گرفته است. همچنین این پرنده تا به امروز موفق به کسب رتبه های برتر در مسابقات دانشجویی خیام در نیشابور، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر در تهران شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا