خطر افسردگی های پیچیده در سلامت جانی انسان

پژوهش های جدید نشان می دهد ، افرادی که به افسردگی های پیچیده مبتلا هستند بیشتر در معرض خطر اقدام به خودکشی قرار دارند .  محققان در ارزیابی دو هزار و 811 بیمار مبتلا به افسردگی دریافتند که 628 نفر از این افراد اقدام به خودکشی کرده اند . در صورتی که هر کدام از این بیماران که در استاندارد ارزیابی بیماران ذهنی قرار داشتند توسط یک روانپزشک مورد مصاحبه و گفتگو قرار گرفتند .

در این تحقیقات T ویژگی ها و رفتارهای کسانی که به خودکشی اقدام کردند با کسانی که به بیماری افسردگی مبتلا بوده و اقدام به خودکشی نکرده اند ، مورد مقایسه قرار گرفت . پژوهشگران در بررسی های خود در این رابطه دریافتند که الگوهای خاص و مشخصی وجود دارد که پیش از اقدام به خودکشی تکرار می شود .

دینا پوپوویک (Dina Popovic) از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی اعلام کرد که اغلب وضعیت پیچیده افسردگی پیش از اقدام به خودکشی ایجاد می شود . وضعیت پیچیده افسردگی در افراد مبتلا به افسردگی دیده می شود اما می تواند دارای علائم برآشفتگی و شیدایی باشد .

پوپوویک و همکارانش دریافتند که این مساله در افرادی که قبلا اقدام به خودکشی کرده اند به طور قابل توجهی بیشتر دیده می شود تا افرادی که چنین تجربه ای نداشته اند. همه بیمارانی که از افسردگی های پیچیده رنج می برند در معرض خطر بالایی از اقدام خودکشی قرار دارند.

این پژوهشگران در تحقیقات دوم خود دریافتند که اگر بیماران مبتلا به افسردگی دارای علائمی همچون رفتارهای پر خطر ، اضطراب و پریشانی (قدم زدن در اطراف اتاق ، فشردن یکی از دست ها ، کشیدن لباس و دیگر اقدامات مشابه) ، انجام کارهای بدون انگیزه و بدون فکر قبلی  Impulsivity  (تصمیمات عجولانه گرفتن ، عدم دوراندیشی ، عدم پشتکار و دشواری در تمرکز حواس و جستجوی دایمی و غیر ارادی احساسات مختلف جدید یا هیجان‌انگیز) باشند به میزان حداقل پنجاه درصد بیشتر در معرض خطر اقدام به خودکشی قرار دارند.

به اعتقاد پوپوویک ، ارزیابی و شناسایی این علائم در افراد مبتلا به افسردگی بسیار حائز اهمیت است چرا که در پیامدهای درمانی موثر است. علاوه بر این ممکن است این علائم به طور خود به خود و بدون اختیار بیمار بروز کرده باشد، در نتیجه روان پزشک باید به طور مستقیم با بیمار به گفتگو و مصاحبه بپردازد.

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا