مرگ خاموش مرغان دریایی با خوردن پلاستیک

مطالعه جدیدی که بر روی پرندگان دریایی انجام گرفت حاکی از این است که آلودگی های پلاستیکی که توسط انسان ها انجام گرفته است بر روی پرندگان دریایی تاثیر بسیار خطرناکی گذاشته است  به طوری که حدود 90 درصد این پرندگان تا کنون پلاستیک بلعیده اند و این میزان تا سال 2050 به 95 درصد خواهد رسید.

کریس ویلکاکس به عنوان راهبر این تحقیقات، ضمن فاجعه بار دانستن این آمار در این باره بیان کرد: «این میزان (90 درصد) بسیار بزرگی است که به همه گیر شدن آلودگی های پلاستیکی اشاره دارد.»

پلاستیک یکی از مشخصه های جامعه مدرن است. محققان بر آورد کرده اند که در هر کیلومتر مربع از اقیانوس ها حدود 580 هزار قطعه کیسه و بطری پلاستیکی و یا اجسام ساخته شده از سایر الیاف پلاستیکی وجود دارد. به این ترتیب می توان گفت که گردابی از وسایل پلاستیکی و مواد غیر قابل تجزیه اقیانوس آرام را فرا گرفته است. با وجود این خطرات، تا کنون مطالعات محدودی در زمینه راهیابی این مواد پلاستیکی به درون زنجیره غذایی موجودات دریایی انجام گرفته است.

به منظور انجام این تحقیق، محققان سایر مطالعاتی که در بین سال های 1962 تا 2012 درباره میزان مصرف پلاستیک پرندگان دریایی انجام شده بود را مورد بررسی قرار دادند. این تحقیقات حاکی از این بود که 29 درصد از پرندگان دریایی هم اکنون در بدن خود پلاستیک دارند.

وجود پلاستیک در معده این حیوانات می تواند منجر به مرگی دردناک برای آنها شود و به همین دلیل نیز افزایش این آمار ممکن است حتی به انقراض این پرندگان منتهی گردد. به این ترتیب بار دیگر انسان با بی مسئولیتی خود طبیعت را با یک فاجعه روبرو ساخته است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. دیروز مرغ خانگی من هم یه کیسه پلاستیک کوچک خورده بود که من دیر متوجه شدم و هرکاری کردم نتونستم خارجش کنم و طفلک خفه شد،تا به حال سابقه نداشته ببینم مرغ خانگی پلاستیک بخوره ولی بارها توی مستندا دیدم پرنده های وحشی با خوردن پلاستیک میمیرن،وقتی اینجور مرگ‌های دردناک حیوانات رو میبینم بدجور عصبی میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا