65 هزار هکتار از مراتع همدان تبدیل به بیابان شد

محمدرضا همتی درجریان تور یکروزه بازدید خبرنگاران همدان از منطقه سراب گیان نهاوند بیان کرد: در دو دهه گذشته شش هزار هکتار بیایان در دشت قهاوند همدان وجود داشت که این رقم در شش سال گذشته به علت شوری خاک و کاهش پوشش گیاهی به 65 هزار هکتار رسیده است. 
وی اظهار کرد: در حالی که استان همدان در منطقه ای سردسیر و کوهستانی قرار دارد ، توسعه بیابان در این استان موید مواجه شدن همدان با پدیده بیابان زایی است. 
وی با ذکر اینکه این روند نامعقول برای این استان پذیرفتنی نیست ادامه داد: وضعیت بیابانی شدن مراتع استان همدان زنگ خطر و هشداری جدی برای مسوولان است. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: استفاده بیش از توان اکولوژیک عرصه های طبیعی، کاهش سطح آب، فرسایش خاک و ازبین رفتن مراتع،افزایش دام و چرای مفرط،کاهش بارندگی و وجود خشکسالی، از تهدیدها و چالش های مهم پیش روی منابع طبیعی است. 
همتی اظهار کرد: مراتع استان همدان ظرفیت تعلیف پذیرش 600 هزار واحد دامی را دارند ولی هم اینک بیش از دومیلیون واحد دامی از مراتع همدان تعلیف می کنند که این در بیابانی شدن مراتع تاثیر داشته است. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: 90 هزار هکتار از مراتع همدان در اختیار عشایر است که اینها مجاز به انتقال 45 هزارواحد دامی به این مناطق هستند در حالیکه 450 هزار دام وارد منطقه می کنند. 
وی بیان کرد: استان همدان دارای 905 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است که 47 درصد از سطح استان را شامل می شود. 
وی اضافه کرد: استان همدان دارای 43 هزار هکتار اراضی دست کاشت است و حدود هفت هزار هکتار از مراتع به جنگل های دست کاشت این استان در سالهاری اخیر افزوده شده است. 
وی بیان کرد: 780 هزار هکتار از عرصه ها این استان دارای سند مالکیت به نام دولت است و سند دار کردن 100هزار هکتار از اراضی استان باقی مانده است. 
وی اضافه کرد: به دلیل اختلافات حقوقی با اداره اوقاف و امور خیریه و شماری از شهروندان هنوز برای یکصدهزار هکتار از مراتع سند صادر نشده است که تا سال آینده با رایزنی ها صورت گرفته تمام انفال به نام دولت ثبت می شود. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت:دو سال پیش یک تفاهم نامه با اداره اوقاف منعقد شد که طبق مفاد آن مقرر شد سهم اوقاف از مراتع و اراضی زیر پوشش منابع طبیعی مشخص شود. 
همتی افزود: وضعیت 30 هزار هکتار از زمین های مشترک بین اوقاف و منابع طبیعی تعیین تکلیف شد و 25 هزار هکتار از این زمین ها به نام اداره کل منابع طبیعی سند دار شد. 
وی حفظ ، احیا و اصلاح مراتع پس از شناسایی منابع را از وظایف منابع طبیعی برشمرد و گفت: حفاظت فیزیکی از منایع طبیعی، جلوگیری از تصرف، آتش سوزی، ریشه کنی و قتل عام درختان انجام می شود. 
وی اعلام کرد: یک هزار و 400 گونه گیاهی بومی استان همدان شناسایی شده که برای جلوگیری از انقراض گیاهان نظارت و رصد پوشش گیاهی و سیر تحول آن ها در دستور کار است. 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان افزود: 400 گونه گیاهی موجود در استان همدان داروئی ، غذایی و صنعتی هستند به همین منظور این مجموعه موظف به حفظ ذخائر ژنتیکی و برنامه ریزی برای تجدید نسل این گونه های گیاهی است. 
وی توسعه جنگل را از دیگر وظایف منابع طبیعی دانست و گفت: با کاشت گونه های مقاوم به خشکی از جمله زالزالک، سنجد، ارژن و اقداماتی همچون بذر کاری، کوپه کاری، تراس بندی، ذخیره نزولات با هدف نفوذ آب در زمین و تقویت پوشش گیاهی برای احیای جنگل ها تلاش شده است. 
وی گفت: برای تخصیص اراضی برای فعالیت کشاورزی و غیرکشاورزی از طریق کمیسون ماده 31 و 32 تاکنون 30 هزار هکتار از عرصه منابع طبیعی برای مصارف کشاورزی و غیر کشاورزی دستگاهها و نهادهای نظامی تخصیص یافته است. 
مدیرکل منابع طبیعی همدان اظهار کرد: سالانه یکهزار پرونده قضایی در مورد تخریب و استفاده غیرمجاز از عرصه طبیعی به محاکم قضایی ارسال شده که 95 درصد آرا به نفع منابع طبیعی صادر می شود. 
همتی بیان کرد: از سال 85 همزمان با راه اندازی یگان حفاظت از منابع طبیعی تاکنون هفت هزار از اراضی منابع طبیعی که تصرف شده بود خلع ید شد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا