برداشت چوب از جنگل های طبیعی متوقف می شود

 معصومه ابتکار روز پنجشنبه در بازدید از جنگل های شهرستان سیاهکل در شرق استان گیلان اظهار کرد: همکاری مشترکی با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در حال انجام است تا طرحی را تنظیم کنند که بر اساس آن؛ یا به جنگل استراحت داده می شود و یا نوع فعالیت های بهره برداری از جنگل ها تغییر می کند.
وی ادامه داد: توقف بهره برداری و برداشت از جنگل های طبیعی، لوازمی دارد که از جمله آنها واردات چوب و توسعه زراعت چوب است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برای تغییر الگوی مصرف چوب، برنامه های خوبی از سوی سازمان جنگل ها در دولت یازدهم در حال اجراست و در تلاش هستیم بر اساس برنامه ای جامع، عدم بهره برداری از جنگل های طبیعی به اجرا گذاشته شود و اتکاء کارخانه ها به چوب وارداتی و صنعتی باشد.
وی گفت: در راستای مسوولیت های کلان سازمان محیط زیست، با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری همکاری داریم تا مدیریت جنگل های هیرکانی و بلوط، مدیریت پایداری باشد.
به گفته ابتکار ؛ بر اساس این مدیریت، اکوسیستم جنگل ، زیست بوم زادآوری جنگل و خدماتی که جنگل همچون حفظ آب و منابع خاک، جلوگیری از سیلاب و رانش زمین دارد، حفظ می شود.
وی ادامه داد: بنابراین، مردم و جوامع بومی هم به طور منطقی از این جنگل ها و منافع آن منتفع خواهند شد.
معاون رییس جمهوری تصریح کرد: برای اینکه جنگل تراشی اتفاق نیفتد، دولت برنامه جامعی را در دست اجرا دارد که در همین رابطه، مصوبه ای در اواخر سال 1392 تصویب شد که بر اساس آن؛ برداشت از جنگل های طبیعی فقط به درختان آسیب دیده، فرسوده و افتاده منحصر می شود.
وی خاطرنشان کرد: این مصوبه هم اینک در حال اجرا می باشد و ما هم، بر ادامه اجرای آن تاکید داریم.
معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست ، روز پنجشنبه از جنگل های شهرستان سیاهکل در شرق استان گیلان بازدید کرد.
در جنگل های سیاهکل، شش هزار هکتار گونه های بومی طی سال های گذشته توسط طرح های جنگل داری کاشته شده است.
مساحت جنگل های این شهرستان 53 هزار هکتار و مساحت مراتع آن 32 هزار هکتار است.
جنگل های هیرکانی به عنوان تنها باقیمانده رویشگاه های جنگلی دوران سوم زمین شناسی که بیش از پنج میلیون سال قدمت دارند ، از موهبت های الهی برای استان های شمالی است. 
این جنگل ها در طول سواحل جنوبی دریای خزر و شیب شمالی رشته کوه های البرز واقع شده و علاوه بر داشتن تنوع زیستی با اهمیت و چشم اندازهای ارزشمند ، دارای اهمیت زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی بی نظیر نیز می باشند. 
پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی نیز با همکاری برنامه عمران ملل متحدد (UNDP) و با حمایت تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) در چهار محدوده پایلوت به وسعت 120 هزار هکتار در استان های گیلان، مازندران و گلستان در حال اجراست.
در این بازدید خداکرم جلالی و بهزاد انگورج رییس و معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان و سایر مسوولان استانی ، معصومه ابتکار را همراهی می کردند.
معاون رییس جمهوری همچنین پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) از مرکز دفن زباله سراوان شهرستان رشت بازدید کرد.
با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، عملیات اجرایی طرح احیای تالاب (برداشت رسوب، دیواره سازی بمنظور احیای پناهگاه حیات وحش سلکه ) نیز آغاز می شود. 
به گزارش ایرنا، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز پنجشنبه با همراهی خداکرم جلالی و بهزاد انگورج رییس و معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ، به منظور بازدید از طرح های جنگل داری و تالاب های استان، وارد گیلان شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا