آغاز عملیات احیاء پناهگاه سلکه با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست

 معصومه ابتکار عصر پنجشنبه در مراسمی با حضور محمدعلی نجفی استاندار گیلان ، به صورت تلفنی دستور احیاء پناهگاه حیات وحش سلکه را به فرمانداران شهرستان های صومعه سرا و انزلی صادر کرد.
محورها و اهداف اجرای این طرح؛ برداشت رسوبات به صورت رویه برداری متناسب با رقوم ارتفاعی و شیب اراضی خشک محدوده جنوب پناهگاه حیات وحش سلکه بمنظور افزایش سطح آب، بازسازی بازوهای حاشیه پناهگاه حیات وحش برای افزایش زمان ماندگاری آب، استفاده از پمپ آب برای پمپاژ و تزریق آب به کانال های جنوبی و الحاق بخش شمالی پناهگاه حیات وحش سلکه که سال های گذشته تحت عنوان آب بندان ها مورد بهره برداری قرار می گرفت، ذکر شده است.
به گفته قربانعلی محمدپور مدیرکل محیط زیست استان گیلان؛ برای اجرای این پروژه، 18 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده ، زمانبندی آن تا اوایل سال آینده است و با اجرای این طرح، 200 هزار مترمربع رسوب انباشته شده در تالاب انزلی برداشته می شود.
معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم آغاز این عملیات گفت: موفقیت اجرای این پروژه، در دستور کار قرار دارد و برای ما بسیار مهم است.
وی افزود: امروز، گام اولیه برداشته شده و این طرح برای گیلان و دریای خزر و همچنین بهبود شرایط زیست محیطی تالاب انزلی بسیار مهم است.
وی تاکید کرد که این طرح باید در چارچوب زمان بندی درنظر گرفته شده، اجرا شود.
پناهگاه حیات وحش سلکه با وسعت 360 هکتار در قسمت جنوب شرقی تالاب انزلی قرار دارد و در مردادماه سال 1354 مورد حفاظت قرار گرفته است.
این منطقه به دلیل مهاجرت پرندگان در فصول زمستان یکی از مناطق مهم اکولوژیک جهت زمستان گذرانی پرندگان محسوب می شود.
منطقه حفاظت شده سلکه از چهار جهت به رودخانه تراب خاله، اراضی زراعتی قراء هندخاله و صوفیانده، رودخانه هند خاله و تالاب بندر انزلی منتهی می شود.
عمده پرندگان منطقه حفاظت شده سلکه گونه های مهاجر آبی شامل انواع قو، غاز، مرغابی ها از جمله سرسبز، گیلار، خوتکا، سرحنایی، اردک سیاه کاکل، ارده ای و … چنگر، چنگر نوک سرخ، انواع حواصیل، اگرت، گاوچرانک، چوب پا، آووست، ماهیخورک، پرستو، انواع گونه های شکاری مثل سنقر تالابی، عقاب تالابی، لیل و … است.
تالاب انزلی با مساحتی حدود 20 هزار هکتار نقش مهمی در اکوسیستم گیلان و حتی کشور ایفا می کند . 
این تالاب کنترل کننده سیل های ویرانگر و تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه جمعیت زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان است .
علاوه بر تاثیرات اقلیمی ، تالاب انزلی از مراکز مهم جذب گردشگر به گیلان بشمار می رود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب به لحاظ کشاورز، صید و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن گره خورده است.
این تالاب در ماه ژوئن 1975 در نشست رامسر به ثبت بین المللی رسیده است و با توجه به افزایش تخریب های مربوط به فعالیت های انسانی در سال 1993 در لیست تالاب های در معرض نابودی قرار گرفت . 
طبق توافقنامه ایران با آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) برای مطالعه جامع به منظور حفاظت از تالاب انزلی، این آژانس طرح مطالعه مدیریت جامع حفاظت از اکوسیستم تالاب انزلی را ارائه و جایکا در سال 2006 اقدام به اعزام کارشناسان و تهیه مجموعه ای از اطلاعات کرد و در ماه نوامبر سال 2007 پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی آغاز شد. 
در نشستی که در مهرماه سال 1392 با حضور نمایندگان سازمان همکاری های بین المللی ژاپن و کارشناسان سازمان محیط زیست برگزار شد؛ طرح مدیریت اکولوژیکی تالاب انزلی بین ایران و ژاپن به مدت پنج سال دیگر تمدید شده است.
معاون رییس جمهوری پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) نیز از مرکز دفن زباله سراوان شهرستان رشت بازدید کرد. 
به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار همچنین با همراهی خداکرم جلالی و بهزاد انگورج رییس و معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان و سایر مسوولان استانی از جنگل های شهرستان سیاهکل در شرق استان گیلان بازدید کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا