توجه دولت یازدهم به کاهش گازهای گلخانه ای

پیمانی بین المللی کیوتو در سال 1997 میلادی به منظور کاهش صدور گازهای گل خانه ای، که عامل اصلی گرم شدن زمین در دهه های اخیر محسوب می شوند، در چارچوب سازمان ملل متّحد شکل گرفت.
به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی اظهار داشت: پیوستن ایران به پیمان کیوتو در خصوص حرکت بین المللی در جهت کاهش گازهای گلخانه ای نشان می دهد که ایران به نسبت کشورهای جهان موظف است سهم گازهای گلخانه ای را کاهش دهد.
حناچی با تاکید بر اینکه خاستگاه معماری پایدار در جهان، ایران است، افزود: در گذشته ایران با ساخت آب انبارها، حمام ها، قنات ها وغیره سرآمد معماری جهان بود، اما امروزه هیچ اثری از این معماری وجود ندارد.
وی با بیان اینکه امروزه هیچ ردی از پیشینه قوی معماری ایران وجود ندارد، اظهار کرد: امروزه شاهد آن هستیم که در شهری مثل بندرعباس با اقلیمی حساس، ساختمان هایی بدون عایق های حرارتی ساخته می شود.
وی با اشاره به مصرف 30 درصدی انرژی در بخش ساختمان، گفت: اگر مصرف روزانه انرژی در بخش ساختمان را به نفت تبدیل کنیم، مشخص می شود، مصرف روزانه انرژی در بخش ساختمان برابر با 30 بشکه نفت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اگر ما بتوانیم با برداشتن گامی هرچند کوچک، یک درصد از مصرف انرژی در بخش ساختمان را کاهش دهیم بزرگترین خدمت را به کشور کرده ایم.
حناچی به سهم بخش مسکن در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: سهم صنعت ساختمان به خصوص بخش مسکن در کلان شهرها رابطه مستقیمی بر افزایش قیمت ساختمان، نفت و تورم دارد.
معاون معماری، شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از اینکه هیچ تفاوتی میان ساختمان های با کیفیت و بی کیفیت وجود ندارد، گفت: اکنون هیچ تفاوتی میان ساختمانی که با تمام اصول مقررات ملی ساختمان ساخته می شود و ساختمانی که هیچ یک از مباحث این قانون در آن رعایت نشده وجود ندارد و این یک چالش اساسی است.
حناچی ، بیمه اجباری ساختمان را راهکار موثر در جهت تمایز ساختمان های با کیفیت و بی کیفیت عنوان کرد و اظهار کرد: در قانون برنامه چهارم توسعه بیمه اجباری ساختمان مطرح شد ، در صورت عملیاتی شدن این طرح دیگر نگرانی وجود نداشت و تمایز میان ساختمان ها در بازار اقتصادی شکل می گرفت.
این مسئول تاکید کرد: در حال حاضر هیچ یک از شرکت های بیمه داخلی توان اجرای طرح اجباری بیمه ساختمان را ندارند بنابراین لازم است شرکت های بین المللی وارد این عرصه شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از اهداف جدید بند «ق» آیین نامه ماده 18 اصلاح الگوی مصرف خبر دارد و گفت: ابلاغیه ای به کمیسیون زیربنایی کشور در خصوص استفاده از توان بخش خصوصی برای اجرای طرح برچسب انرژی ساختمان ارسال شده است که مصرف انرژی را تا حد قابل توجهی کاهش داد.
حناچی با تاکید بر ساخت و سازهای اصولی به دست اندرکاران و مسئولان حوزه صنعت ساختمان اظهار داشت: امروزه در جهان ساختمان هایی با انرژی صفر به صورت پایلوت ساخته می شود، و ما نیز باید به منظور بهینه سازی مصرف انرژی این ساختمان ها را به صورت پایلوت احداث کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا