انقراض یوزپلنگ ایرانی محصول محو شدن اخلاقیات ماست

داریوش ارجمند در آیین دانش آموختگی 200 فارغ التحصیل دانشگاه علم و فرهنگ که صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد، با تاکید بر اینکه با دستیابی به علم و دانش نباید اینگونه تصور شود که نیاز دیگری نداریم، گفت: در دنیای امروز کشورهای قدرمندکه از لحاظ علمی قوی هستند و «علم خدایی» را در جهان نشر دادند اما اگر یک حادثه طبیعی مانند سیل و طوفان رخ دهد همه برندگان نوبل فقط می‌توانند نگاه کنند. باید گفت، جایگاه رفیع انسان در بندگی کردن خداوند است. درست است که بارها توصیه شده "ز گهواره تا گور دانش بجوی"، اما این مرحله آخر نیست.

ارجمند تاکید کرد: دنیای ما دنیای کمّیت‌ها است؛ این آخرین نتیجه تفکر من در مورد جوامع بشری است.آدم ها به خاطر داشته های بیشتر تکریم می شوند.

بازیگر نقش حشمت سریال «ستایش» ادامه داد: اکنون همه چیز در دنیا براساس کمّیت ارزشیابی می‌شود، در حالی که مردم ایران از ابتدای تاریخ مردمان کیفیتی بودیم. مردم ایران هرگز مانند عرب‌ها بت‌پرست نبودند. ملت ایران 10 هزار سال تاریخ دارد و حراست از این تاریخ و از این کیفیت والا در دست ما و شماست.

ارجمند با بیان اینکه کشور ایران هرگز برای جهانگشایی و به دست آوردن کمّیت بیشتر با هیچ همسایه‌ای وارد جنگ نشده است، افزود: فرهنگ ما سرشار از آموزه‌های این چنینی است. بنابراین شما دانش آموختگان وظیفه مهمی برای تغییر جهان دارید و تغییر معانی غلط کار  شماست.

به گفته این بازیگر سینما و تلویزیون، زندگی کیفیتی با اعتقاد پدیدار می شود.

وی در ادامه با اشاره به فرهنگ عاشورا اظهار کرد: در مکتب عاشورا همه فرهنگ‌ها مستتر است و شامل نقاشی، شعر و موسیقی است که امیدوارم این مبانی در دانشگاه علم و فرهنگ به صورت علمی به آنها نگاه شود. در همین فرهنگ است که کیفیت بر کمّیت پیروز می شود.

هنرمند پیشکسوت سینمای ایران در ادامه با بیان اینکه اکنون دو مشکل عظیم برای جوانان وجود دارد،توضیح داد: مشکل اول القا و تلقین کمّیت است. به جوانان این طور القا شده است که به خاطر داشته‌های بیشتر در مادیات محترم می‌شوند و باید به افرادی که دارای مادیات بیشتر هستند احترام بگذارند. اما این دانشگاه که نام فرهنگ را یدک می‌کشد باید از این نگاه‌ها مبرا باشد. اما این دانشگاه مسئولیت بزرگی در اسم خود متقبل شده است و معتقدم که فرهنگ مقدس‌ترین پدیده ای است که بشر به آن دست یافته است؛ آنچه که ما تصور می کنیم در دل فرهنگ است حتی علم.

وی با بیان اینکه باید علم را آنچنانی که خدا می‌خواهد بیاموزیم و نشر دهیم ، گفت: امروز علم به تکنولوژی و فناوری به رفاه تبدیل می شود. درنهایت رفاه به امپریالیسم آن پدیده مانند اتومبیل تبدیل می شود و منجر به داشتن وقت و زمان زیاد می شود که بیهوده از آن استفاده می شود.

ارجمند در ادامه گفت: آنچه که در خیابان‌های تهران بیش از هر چیز بیشتر جلب توجه می‌کند، رستوران‌ها و بانک‌های مختلف است. شما به عنوان افرادی که آینده کشور را در دست دارید باید نسبت به این مسائل آگاه باشید و برای اصلاح آن بکوشید.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت‌های کشور در زمینه‌های مختلف گفت: کشور ایران در دانش سرافراز است و این امر را می‌توان از پیشرفت‌های حاصل شده در انرژی هسته‌ای پژوهشگاه رویان و غیره دریافت کرد، اما باید گفت افرادی که به این پیشرفت‌ها نائل می‌شوند به منظور ویران کردن طبیعت این کار را انجام نمی‌دهند؛ این در حالی است که بر اساس فلسفه کسانی که در اروپا به دنیا آمده اند، وظیفه انسان این بود که بر طبیعت مسلط شوند.

ارجمند خاطرنشان کرد: تسلط بر طبیعت، کار را به جایی رسانده که امروز به دنبال این هستیم که یوزپلنگ ایرانی را از انقراض نگه داریم؛ انقراض یوز ایرانی محصول محو شدن اخلاقیات ماست.

هنرمند پیشکسوت سینمای ایران اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان و دانشجویان باید در نظر داشته باشند جدا از علم و دانشی که در دانشگاه فرامی‌گیرند، بی‌واسطه معاینه عینی در جامعه داشته باشند؛ زیرا جامعه و توجه به مردم و دریافت نیازهای آنها بزرگترین دانشگاه است.

ارجمند با بیان اینکه مشکل دیگر مواجه با جوانان امروز فرم و محتوا است، اظهارکرد: جوانان ما فرم‌گرا شده اند. اکنون در خیابان‌ها مشاهده می‌شود که جوانان ما به شکل‌های مختلف و عجیب و قریب ظاهر می‌شوند. من مخالف مد نیستم، اما مُد منطقی دارد و از دل فرهنگی بیرون می آید و باید پشتوانه فرهنگی داشته باشد.

وی ادامه داد: فرم‌گرایی تاثیر خود را در محتوای می‌گذارد چراکه پشت هر فرمی محتوایی دارد و ما باید نسبت به این محتوا هشیار باشیم و بپرسیم که پشت هر فرم و مدی چه محتوایی وجود دارد. دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ نیز باید به صورت محتوایی دانشجوی این دانشگاه باشند، نه به صورت فرمالیستی!

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت اخلاق گفت: تنها امری که ما را نگه می‌دارد اخلاق است، ما برای علم مان هم اخلاق داریم.

ارجمند با اشاره وجود نامداران ایرانی در رشته های فیزیک و شیمی در جهان گفت: اما تاریخ علم دنیا عمدا نسبت به داشته های فرهنگی ایران غفلت کرده است و شما فارغ التحصیلان نسبت به اصلاح این غفلت مسئولید چراکه نام دانشگاه شما علم و فرهنگ است و ما  مقدس‌تر از فرهنگ چیزی نداریم.

وی با اشاره به حمله اتمی آمریکا به ژاپن و به دنبال آن ترویج پوچ گرایی در اروپا گفت: انفجار دو بمب اتمی در ناکازاکی و هیروشیما مانند انفجار داعش امروز به وسیله آمریکا در منطقه ماست.

پیشکسوت سینمای ایران در ادامه با تاکید بر اهمیت بنیان خانواده اظهار کرد: شما در محکم‌تر کردن بنیان خانواده موظف هستید زیرا این نهاد مقدس‌تری نهاد است که در حال از بین رفتن درجهان است و اگر این سلول اولیه جامعه بشری سرطانی شود همه چیز را نابود می‌کند.باید در خانواده زیست کرد چراکه دنیای امروز، افراد را تنها دوست دارد در حالی که هنوز در کشور ایران غیرت و تعصب به خانواده وجود دارد که در صورت آسیب یکی، همه خانواده به هواداری از آن برمی خیزند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا