در توسعه کمی آموزش عالی آینده نگری نشده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، دکتر مجتبی صدیقی ،معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در آیین دانش آموختگی 200 فارغ التحصیل دانشگاه علم و فرهنگ که صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد، با اشاره به توفیقات جهاد دانشگاهی گفت: دانشگاه علم و فرهنگ امروز به بلوغ خوبی رسیده است و سهم خوبی در آموزش عالی دارد.

وی افزود: سهم زیادی از میان چهار میلیون و 600 هزار دانشجو در کشور بر عهده بخش غیر دولتی است و خانواده ها هزینه های آموزش عالی را تقبل می کنند.

دکتر صدیقی با بیان اینکه حدود 650 هزار دانشجو در وزارت علوم و 170 هزار دانشجو در وزارت بهداشت در دوره های روزانه دانشگاه ها تحصیل می کنند، تصریح کرد:  تحصیل دانشجوها در دانشگاه های پیام نور، علمی و کاربردی، غیردولتی و آزاد اسلامی با هزنیه مردم  تامین می شود بنابراین جایگاه آموزش عالی غیر دولتی در کشور ما جدی و ویژه است.

معاون وزیر علوم با اشاره به توسعه غیرهدفمند آموزش عالی ادامه داد: صندلی های خالی آموزش عالی امروز نشان دهنده این است که در توسعه آموزش عالی چندان آینده نگری نکرده ایم و باید این توسعه غیرهدفمند متوقف شده و تلاش شود که در بخش های نیازمند ظرفیت و سهمیه جدید ایجاد شود و در بخش هایی که ظرفیتی وجود ندارد، با ادغام ها کیفیت را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: درآمایش آموزش عالی کشور که امیدواریم طی دو ماه آینده به جمع بندی برسد به دنبال این هستیم که نیازهای کشور در بخش های مختلف مشخص شود و ببینیم که مزیت های منطقه ای در استان های مختلف کشور، ایجاب می کند که چه رشته هایی توسعه یابد.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تصریح کرد: در دانشگاه نسل سوم که به دانشگاه های کارآفرین مشهورند، دانشگاه هایی مانند علم وفرهنگ جایگاه خوبی دارند چراکه این دانشگاه وابستگی خوبی به نهاد جهاد دانشگاهی دارد؛ نهادی که پیشرفت های تحقیقات آن را یا دیده اید و یا شنیده اید؛ بنابراین ارتباط جدی با مراکز تحقیقاتی جهاد دانشگاهی قطعا می تواند دانشگاه علم و فرهنگ را به ویژه در دوره های تجصیلات تکمیلی موفق کند.

به گفته وی ارتباط بین دانشجویان این دانشگاه با تجهیزات و امکانات جهاد دانشگاهی می تواند علم و فرهنگ را به یک دانشگاه کاربردی و موفق در صحنه آموزش عالی تبدیل کند.

دکتر صدیقی با اشاره به اینکه صندلی های خالی که ممکن است که به دلیل هرم جمعیتی در دانشگاه علم وفرهنگ هم ایجاد شود، می تواند با دانشجویان خارجی پر شود، خاطرنشان کرد: از این رو سیاست بین المللی کردن آموزش عالی کشور مورد تاکید مسئولان وزارت علوم است و به همه دانشگاه های کشور ابلاغ شده که می توانند صندلی های خالی را با دانشجویان خارجی پر کنند که این اقدام منجر به ارتباط فرهنگی، تامین هزینه ها و حضور بین المللی آموزش عالی کشور در دنیا خواهد شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته 4 هزار دانشجوی خارجی در کشور پذیرفته شد که امیدواریم امسال به دو برابر افزایش یابد، گفت: قطعا دانشگاه علم وفرهنگ با بلوغی که پیدا کرده و کیفیت خوبی که دارد می تواند مقصدی برای دانشجویان خارجی باشد. بنابراین پتانسیل خوب جهاد دانشگاهی می تواند دانشگاه علم و فرهنگ را در همه عرصه ها روز به روز موفق تر کند.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه خوشبختانه فارغ التحصیلان دانشگاه علم و فرهنگ در اشتغال و کارآفرینی مشکل زیادی ندارند، تصریح کرد: هم اکنون تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاه علم وفرهنگ کار دارند و حضور در عرصه کار و خدمت در کشور باید به گونه ای باشد که آبروی دانشگاه علم وفرهنگ را حفظ کنید تا منجر به این شود که علم وفرهنگ جاذبه بیشتری برای جوانان کشور پیدا کند.

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا