حضور فعال دانشگاه های اهوازی در «ریسرچ گیت»

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، این پژوهش با توجه به اهمیت تعامل و مشارکت علمی در محیط وب، و بهره گیري از شبکه هاي اجتماعی، به بررسی میزان حضور و مشارکت پژوهشگران دانشگاه هاي شهید چمران، علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات شهر اهواز در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت پرداخته است.

دکتر امیررضا انصافی استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، با بیان اینکه شبکه های اجتماعی را در یک دسته بندي کلی می توان به دو گروه عمومی نظیر فیسبوك و توییتر و نیز تخصصی نظیر ریسرچ گیت، مندلی و آکادمیا تقسیم بندي  کرد، گفت: شبکه هاي اجتماعی علمی جزو شبکه هاي تخصصی محسوب می شوند و می توانند قابلیت هاي اساسی را براي فعالیت هاي آموزشی و پژوهشی محققان ارائه کنند.

وی افزود:  این نوع از شبکه هاي اجتماعی، مجراهاي اطلاع یابی را در جهت آموزش، متنوع و گسترده می سازند.  به گونه اي که افراد می توانند بدون صرف وقت و هزینه جهت رفت وآمد براي حضور در محیط آموزشی، با متخصصان و پژوهشگران رشته هاي مختلف در تعامل باشند و اطلاعات و دانش مورد نیاز خود را سریع تر و به سهولت به دست آورند.

دکتر انصافی با اشاره به اینکه ریسرچ گیت یک شبکه اجتماعی ویژه براي دانشگاهیان و محققان است که از طریق آن می توان پروفایل شخصی ایجاد کرد، انتشارات خود را فهرست کرده و با سایر پژوهشگران نیز تعامل داشت،تصریح کرد: این شبکه، شیوه جدیدي را براي پژوهشگران به منظور شناسایی انتشاراتشان و ارتباط علمی و تحقیقاتی به محققان ارائه می کند. میزان مشاهده و بارگذاري انتشارات مقالات، می تواند شاخصی بر اي اثرگذاري این انتشارات باشد.

به گفته وی در  این پژوهش از شاخص هایی نظیر تعداد اعضا، میزان انتشارات، میزان بارگذاري هاي انتشارات، امتیاز «آر .جی» و نمره اثرگذاري استفاده شده است . (RG Score)

منظور از امتیاز آر.جی، شاخصی است که با توجه به استفاده از الگوریتم هاي محرمانه اي با توجه به چهار عامل تعداد مدارك به اشتراك گذاشته شده، فعالیت محقق در پرسیدن سؤال، فعالیت محقق در پاسخ دادن به سؤالات دیگران و تعداد دنبال کنندگان فعالیت هاي محقق در پایگاه ریسرچ گیت محاسبه می شود.

مجموع (Impact Point) منظور از نمره  تأثیرگذاري ضریب تأثیر مقالات مجلاتی که اعضاي یک دانشگاه یا مؤسسه پژوهشی در سایت ریسرچ گیت قرار داده اند. نمره تأثیرگذاري یک مؤسسه به تعداد مدارك آن و همچنین به کیفیت مجلات منتشر کننده آن مدارك بستگی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

براساس نتایج این پژوهش، پژوهشگران دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات اهواز، بیشترین میزان حضور در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت را داشته اند.2 هزارو 64  پژوهشگر عضو در این پایگاه،  هزار و 900  اثر علمی خود را در این شبکه اجتماعی علمی قرار داده اند.

امتیاز آر.جی دانشگاه آزاد اهواز 4854.93 و امتیاز اثرگذاري این دانشگاه، 1715.61  است.  فراوانی حضور افراد در این شبکه و بارگذاري انتشارات این افراد، تأثیر مستقیمی بر امتیاز آر.جی و اثرگذاري آن ها دارد. هر چه تعداد اعضاي یک دانشگاه یا مؤسسه پژوهشی در این شبکه بیشتر باشد و آن اعضا انتشارات خود را در این محیط به اشتراك گذاشته باشند، امتیازات اثرگذاري و آر.جی آن ها نیز بالاتر خواهد رفت.

همچنین پژوهشگران دانشگاه هاي مورد بررسی بیشترین میزان همکاري را با پژوهشگرانی از دانشگاه هاي تهران، تربیت مدرس، شیراز، علوم پزشکی تهران و علوم پزشکی اصفهان داشته اند.

 بیشترین میزان بارگذاري آثار پژوهشگران دانشگاه هاي اهواز، متعلق به پژوهشگران دانشگاه آزاد اهواز است. یعنی سایر پژوهشگران، 4 هزار و246  مرتبه آثار این افراد را بارگذاري کرده اند. همچنین نشان می دهد که پژوهشگران کشورهاي ایران، آمریکا، چین و هند بیشترین میزان مراجعه به مقالات پژوهشگران دانشگاه هاي مورد بررسی و بارگذاري آن مقالات را داشته اند.

بر همین اساس، فاخر رحیم با 140 مدرك، بیشترین تعداد انتشارات را در شبکه ریسرچگیت قرار داده است. محمد علوي با 53 مدرك و حسین نگهبان با 51 مدرك در رتبه هاي دوم و سوم از این شاخص قرار دارند.

 از نظر امتیاز آر.جی حسین نگهبان 28.7 ، فاخر رحیم،26.97  و علی زارعی محمود آبادی 20.74  بیشترین میزان امتیاز آر.جی را به خود اختصاص داده اند.

از لحاظ میزان مشاهده انتشارات، فاخر رحیم، حسین نگهبان و محمدرضا عباسپور در رتبه اول تا سوم قرار دارند. از نظر میزان استنادهاي دریافتی، حسین نگهبان، 165 ، علی زارعی محمودآبادي، 126  و فاخر رحیم 113 استناد دریافت کرده اند.

بیشترین امتیاز آر.جی متعلق به محسن هاشمی با 43.62  امتیاز است. رامین یوسفی با 28.48 در رتبه هاي دوم و سوم قرار دارند. از نظر تعداد انتشارات، محسن هاشمی با ارائه 276 اثر علمی در پایگاه ریسرچ گیت، بیشترین میزان انتشارات را داشته است.

رامین یوسفی با 62 اثر و پیمان افضل با 44 اثر مرتبه هاي بعدي قرار دارند. از جنبه میزان مشاهده انتشارات، مقالات محسن هاشمی، رامین یوسفی و ابراهیم طالبی بیشتر مورد مشاهده کاربران قرار گرفته است. از نظر میزان بارگذاري انتشارات، مقالات زینب قصابی، محسن هاشمی و رامین یوسفی بیشترین میزان بارگذاري از سوي کاربران را داشته اند. از جنبه میزان استنادات، محسن هاشمی با دریافت 4هزار و606  بیشترین میزان استناد را از سوي سایر محققان دریافت کرده است. رامین یوسفی با 131 استناد و پیمان افضل با 41 استناد در رتبه هاي دوم و سوم هستند و از جنبه امتیاز اثرگذاري با امتیاز 848.85 بیشترین میزان  اثرگذاري را داشته است. رامین یوسفی و پیمان افضل به ترتیب با 65.12 و 41.23 امتیاز در رتبه هاي دوم و سوم این شاخص هستند.

 از جنبه امتیاز آر.جی، محمد صبائیان با 21.21 امتیاز ، حمید صدیقی با 20.71 امتیاز و  کوروش شیرازی با 18.86 امتیاز داراي بیشترین امتیاز آر.جی هستند. همچنین از نظر فراوانی انتشارات در پایگاه ریسرچ گیت، منصور زرانژاد با 54 اثر، افشین قنبرزاده با 49 اثر و محمد صبائیان با 46 اثر افرادي هستند که بیشتر، تعداد آثار خود را در ریسرچگیت بارگذاري کرده اند.

بررسی ها نشان داد که آثار افشین قنبرزاده، کوروش شیرازي و حمید صدیقی بیشتر از سوي کاربران مشاهده شده اند. از جنبه  شاخص میزان بارگذاري انتشارات، منصور زارنژاد، کوروش شیرازي و حمید صدیقی در رتبه هاي اول تا سوم قرار دارند. از نظر شاخص میزان استنادات، افشین قنبرزاده با 363 استناد، کوروش شیرازي با 117 استناد و حمید صدیقی با 113 استناد در رتبه هاي اول تا سوم هستند.

در این زمینه دکتر انصافی استاد دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر در این پژوهش، بررسی ها نشان داد که پژوهشگران دانشگاه هاي مورد بررسی، در نگارش مقالات خود، بیشترین میزان همکاري علمی را با پژوهشگرانی از کشورهاي امریکا، استرالیا، کانادا، کره جنوبی، تایلند، اسپانیا، مراکش، فرانسه، ایتالیا، نیجریه، مالزي، آلمان، هندوستان، مکزیک، و ونزوئلا داشته اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا