ابداع درمان داروئی جهت اختلال حساسیت شنوائی

محققان امریکایی موفق به پیدا کردن دارویی برای درمان بیماری مزمن و ناتوان کننده وزوز گوش (tinnitus) شده اند. در واقع در پژوهش این پژوهشگران مکانیسم های مولکولی وزوز گوش مورد بررسی و تحقیق قرار گرفت تا به نتایج قابل توجهی منتهی شد.

لازم به توضیح است که وزوز گوش (tinnitus)عبارت است از شنیدن صدایی غیر طبیعی در گوش یا درک آن در مغز در غیاب صدای خارجی . این صدا معمولاً به صورت زنگ شنیده می شود که می‌ تواند به صورت موقتی یا دائمی باشد . وزوز گوش به دو دسته نوع ذهنی و نوع عینی تقسیم بندی می شود. اگر وزوز گوش خفیف باشد در حالت آرامش شنیده می‌ شود ولی اگر خیلی شدید باشد در شنوایی فرد تداخل به وجود ‌آورده و می‌ تواند باعث اختلال فعالیت و خواب فرد شود.

نتایج مطالعات تحقیقات پیشین که بر روی مدل های موش انجام گرفته، نشان می دهد که وزوز گوش با بیش فعالی سلول های هسته ای بخش حلزونی شکل حتی زمانی که هیچ صدایی شنیده نمی شود، مرتبط است. این تیم تحقیقاتی نشان دادند که بیش فعالی مذکور توسط تقلیل فعالیت کانال های کوچک به نام کانال های KCNQ به وجود آمده که از طریق آن یون های پتاسیم در داخل و خارج از سلول ها ایجاد می شود.

در بررسی های جدید کانال های KCNQ فعال همچون عاملی بالینی برای جلوگیری از توسعه وزوز گوش عمل می کنند. تاتوس تزونپولوس (Thanos Tzounopoulos) استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه پیتزبورگ (University of Pittsburgh School of Medicine) ایالات متحده امریکا در این رابطه می گوید : « با این که درصد قابل توجهی از مردم در معرض صداهای بلند قرار دارند و هرگز وزوزگوش در آن ها ایجاد نمی شود. در واقع این چیزی است که ما به بررسی و مطالعه آن پرداختیم.»

محققان در پژوهش های جدید خود که  روی موش ها انجام شده ، دریافتند ، ایجاد شدن یا نشدن وزوز گوش به نوع فعالیت کانال های KCNQ ارتباط دارد. زمانی که کاهش فعالیت کانال های KCNQ به وجود آید ، وزوز گوش ایجاد می شود.

به واسطه نتایج این تحقیقات ، پژوهشگران دریافتند که ترکیبی از داروها می تواند در افزایش فعالیت کانال های KCNQ اثر گذاشته و همزمان موجب کاهش فعالیت کانال های HCN (Hyperpolarization-activated cyclic nucleotide-gated channels) شود که به کاهش و از بین رفتن وزوز گوش کمک می کند .   

لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله آنلاین journal eLife منتشر شده و قابل دسترسی است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا