سیستم سرمایش و گرمایش خانه ها هوشمند می شود

 محققان دانشگاه MIT بر روی بهبود فناوری هوشمند کنترل کننده دمای خانه به نام Ecovent کار می کنند که می تواند با کنترل هوشمند منافذ ورودی و خروجی هوا، دما را در اتاق های شخصی متعادل نگه دارد.

سیستم Ecovent سیستمی است که بین ورودی و خروجی های هوشمند ساختمان ( که جایگزین ورودی و خروجی های قدیمی شده اند) توسط یک حسگر ارتباط برقرار می کند و در مجموع اطلاعات بدست آمده به یک مرکز کنترل در خانه  متصل می شود که در نتیجه سبب می شود ساکنین ساختمان با استفاده از نرم افزاری که در گوشی های هوشمند نسب می شود دمای مناسب برای هر اتاق را جداگانه انتخاب کنند. حسگرهای نصب شده در ورودی و خروجی های هوشمند، دمای اتاق را اندازه گیری می کنند و اطلاعات را به مرکز کنترل خانه ارسال می کنند .مرکز کنترل نیز از طریق باز و بست ورودی و خروجی های هوا، دمای هر اتاق را جداگانه تنظیم می کند.

قیمت این سیستم در حال حاضر برای خانه ای با 4 اتاق خواب در حدود 2.100 دلار است .همچنین این سیستم می تواند بر روی 74 میلیون خانه در ایالت متحده نصب گردد. سیستم Ecovent در چند هفته آینده به کشورهای دیگر نیز صادر می شود که ارزش صادرات آن 1.2 میلیون دلار است.

دیپول پاتل Dipul Patel مخترع این طرح پس از سال ها برنامه نویسی دقیق در دانشگاه MIT و با استفاده از رادارهای پیشرفته توانسته است به این موفقیت دست یابد و می گوید :سیستم هوشمند Ecovent علاوه بر فراهم کردن آسایش، صرفه جویی در مصرف انرژی را هم در دراز مدت به همراه دارد. پاتل اضافه کرد : این سیستم هوشمند از اتلاف انرژی برای سرمایش و یا گرمایش اتاق های خالی جلوگیری می کند. امروزه شرکت های بسیاری بر روی عملکرد بهتر ماشین ها، تلفن ها و لوازم الکترونیک تمرکز دارند ولی کمتر به خانه ها که بخش وسیعی از جامعه هستند، توجه می شود.

فن آوری استفاده شده در این طرح الگو برداری شده از سیستم های پیشرفته موشکی و مهندسی اسلحه است که با تغییر کاربری، می توان از آن در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی بهره برد.

براساس تخمین های پاتل (مخترع سیستم)، Ecovent می تواند 10 تا 15 درصد از مصارف ماهیانه انرژی را کاهش دهد. این شرکت می خواهد در سال آینده سیستم خود را به گونه ای ارتقا دهد که میزان درصد صرفه جویی را نمایش دهد.

پاتل افزود: حسگرهای سیستم هوشمند Ecovent تلاش می کنند که سیستم های قدیمی کنترل دما در خانه ها را تغییر دهند و با تقسیم متعادل دما در محدوده های مورد نیاز، از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا