تاثیر آلاینده های جوی در عملکرد دانش آموزان

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد دانش آموزانی که مدارس آن ها در مناطق شلوغ و دارای هوای آلوده و سطح بالایی از آلاینده های جوی است ، از نظر عملکرد درسی و ذهنی ؛ ضعیف تر از سایر دانش آموزان هستند . در این تحقیقات به طور مستقیم به نقش و تاثیر قرار گرفتن کودکان در معرض آلاینده های سمی موجود در هوا میزان موفقیت آن ها در کسب نمرات درسی پرداخته شده است .

در همین زمینه دکتر سارا گریسنکی Sara Grineski متخصص جامعه شناسی ، انسان شناس و دستیار پروفسور در دانشگاه تگزاس در ال پاسو University of Texas at El Paso (UTEP) که در این پروژه تحقیقاتی مشارکت داشت ، اعلام کرد : " ما می توانیم نقش و تاثیر آلاینده های جوی بر قدرت یادگیری و سطح آموزش دانش آموزان را از دو طریق بررسی کنیم . بر اساس نظریه اول بالا بودن سطح آلاینده های جوی در محیط مدرسه و زندگی کودکان ؛ منجر به کاهش سطح سلامت آن ها شده و این موضوع سبب افزایش ابتلا به بیماری های مختلف در این کودکان شده و در نتیجه آن ها بیشتر بیمار شده و در مدرسه غیبت می کنند . این موضوع همچنین موجب خستگی بیشتر در آن ها و سستی در انجام تکالیف درسی خواهد شد . نظریه دیگری که در این تحقیقات مورد توجه قرار گرفت ، افزایش احتمال بروز تاثیرات نامطلوب و مضر آلودگی های هوا بر سیستم مغز و اعصاب دانش آموزان بوده که منجر به بروز اختلال در رشد مغزی این گروه از دانش آموزان می شود . "

در این مطالعات ، پژوهشگران به بررسی و مطالعه اطلاعات  آماری فعالیت های اجتماعی و پیشرفت های تحصیلی یک هزار و 895 دانش آموز در مقاطع چهارم و پنجم پرداختند . در ادامه ، اطلاعات فوق با اطلاعات موجود در آژانس ملی حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا مقایسه شد . در این بررسی تطبیقی ، میزان آلاینده های جوی و سموم موجود در هوای مناطق محل زندگی و تحصیل هر یک از گروه های دانش آموزی مورد توجه قرار گرفت .

در نهایت و با بررسی تطبیقی اطلاعات و آمار فوق ، پژوهشگران دریافتند که میزان افت تحصیلی و کاهش نمرات کسب شده در بین دانش آموزانی که محل زندگی و مدرسه آن ها در معرض آلاینده های جوی بالا و به ویژه سموم ناشی از احتراق موتورهای گازوئیلی و بنزینی است ، به مراتب بیشتر از سایر دانش آموزان است .

شرح کامل این تحقیقات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله آکادمیک جمعیت و محیط زیست با عنوان اصلی academic journal of Population and Environment منتشر شده است .