معاون رییس جمهوری: سرمایه گذاری در دانش سودآورتر از ساخت و ساز است

 سورنا ستاری، دوشنبه در جمع فعالان اقتصادی استان فارس در شیراز اظهار داشت: این کار بخش خصوصی است که ایده ها را شکار کند و با حمایت از جوانان صاحب ایده، تفکری جدید در عرصه اقتصاد ایران پی ریزی کند. 
وی با اشاره به گسترش آموزش عالی در سراسر کشور گفت: انتظار نیست که دانشگاه ها، قالیبافان را از کنار دار قالی به سوی خود بکشانند و قالیبافی را تعطیل کنند بلکه انتظار این است که فناوری نانو به یاری بهبود رنگ قالی بیاید و علوم انسانی و هنر باید به ارتقای نقش قالی کمک کند نه این که به وسیله دانش، مزیت های بومی را تعطیل کنیم. 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که روش های قدیمی همانند پل و سد سازی اشتغال ایجاد نمی کند، اظهارکرد: باید در مسیر اقتصاد دانش بنیان، متکی بر ایده های جوانان گام برداشت و از بیل گیتس های ایرانی حمایت کرد که با 27 سال سن هم اینک شرکت هایی با 250 نفر پرسنل را اداره می کنند و همزمان سرکلاس درس دانشگاه حاضر می شوند. 
رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: متاسفانه برخی از بانک ها در ایران سوله و زمین و … را به عنوان ارزش اقتصادی می بینند اما ارزش مغزها و استادان دانشگاه را درک نکرده اند همچنان که امروز از محاسبه ارزش برخی شرکت های حوزه علوم انسانی مبتنی بر فناوری اطلاعات همچون فیسبوک و … ناتوان هستند. 
ستاری با اشاره به شکل گیری صندوق حمایت از نوآوری و شکوفایی برای حمایت از نخبگان و شرکت های دانش بنیان گفت: اعتبارات این صندوق برای ارایه تسهیلات تا پایان سال 94 به 20 هزار میلیارد ریال می رسد. 
وی با بیان این که صندوق پژوهش فناوری در استان فارس صندوقی کم کار است، اظهار کرد: با وجود سرمایه گذاری معاونت علمی فناوری رییس جمهوری، همچنین وجود صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق پژوهش فناوری در استان فارس برای ما جای شگفتی است که برخی شرکت های دانش بنیان اظهار می کنند، نتوانسته ایم وام بگیریم. 
رییس بنیاد ملی نخبگان بیان کرد: این صندوق هیچ مشکلی از نظر منابع مالی برای پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان ندارد و اگر شرکتی در گرفتن وام موفق نشده باشد، اشکال در مجراهای ارتباطی است. 
وی اظهار کرد: این صندوق پرداخت تسهیلات لیزینگ (اجاره اعتباری) با تعرفه هشت درصد، تسهیلات تقریبا قرض الحسنه کمتر از سه میلیارد ریال و پرداخت تسهیلات با چهار درصد تخفیف سود و کارمزد نسبت به شبکه بانکی به شرکت های دانش بنیان را در دستور کار دارد. 
ستاری ادامه داد: در یک سال گذشته برای یک هزار و 500 شرکت از یک هزار و 700 شرکت دانش بنیان کشور معافیت مالیاتی به مدت 15 سال اعمال شده است. 

** فارس نیازمند طرح های علمی مبتنی بر تجاری سازی است
استاندار فارس نیز در این نشست گفت:این استان نیازمند اجرای طرح های علمی ، تحقیقاتی و پژوهشی مبتنی بر تجاری سازی است و با توجه به این که هر حرف و سخن نو که امکان تجاری سازی آن فراهم باشد مورد حمایت دولت قرار می گیرد از این رو ضروری است در این مسیر حرکت کنیم.
سیدمحمدعلی افشانی افزود: این سخن درستی است که طرح های برپایه مزیت های استان فارس باید ارایه شود اما امروز فارس با جایگاه واقعی خود فاصله دارد و انتظار است برای دستیابی به جایگاه واقعی خود دست کم برای چند سال از حمایت های بیشتری برخوردار شود.
وی ادامه داد: روزگاری که سنگ بنای پتروشیمی در فارس نهاده شد، این صنعت مجهز به آخرین فناوری بود اما امروز صنایع فارس فاصله زیادی با فناوری روز دارند و از این رو باید برای ارتقای فناوری آنها گام برداشت. 
در این نشست، شماری از فعالان بخش خصوصی و برخی مدیران دستگاه های اقتصادی استان فارس به ارایه دیدگاه و گزارش وضعیت این استان پرداختند. 
به گزارش ایرنا معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر یک روزه خود به شیراز که امروز (دوشنبه) انجام شد از شرکت صا ایران بازدید کرد و در آیین امضای قرارداد طرح ساخت سکوی ملی حفاری حضور یافت و با روسای دانشگاه ها ، مراکز آموزش عالی و جمعی از استادان و اعضای هیات علمی استان فارس نیز دیدار کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا