از بین بردن بافت‌های آلزایمری با کمک سلول‌های ایمنی

به گزارش مهر، آلزایمر، یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که از طریق آن به تدریج توانایی های ذهنی بیمار تحلیل رفته و با زوال عقل یا اختلال حافظه بروز می کند.

اختلال حافظه معمولا به تدریج آغاز شده و با گذشت زمان پیشرفت می کند تا جایی که بیمار سوالی که لحظاتی قبل پرسیده را نیز به خاطر نیاورده و تکرار این روند باعث افسردگی، عصبانیت و پرخاشگری بیماران مبتلا به آلزایمر می شود.

این بیماری در حالی در کشورهای مختلف دنیا رو به افزایش است که هنوز درمان مشخصی برای آن وجود نداشته و اکثریت درمان ها بر عدم پیشرفت یا کند کردن بیماری نزد مبتلایان متمرکز شده است.

اکنون محققان امریکایی معتقدند با استفاده از سلول های ایمنی بدن می توان به از بین بردن بافت های مغزی پرداخت که سبب بیماری آلزایمر و آسیب به سلول های مغزی می شوند.

تجمع پروتئینی در بخش خاکستری مغز با نام «بتا آمیلوئید» می تواند نشانه های اولیه ای از ابتلا به بیماری آلزایمر باشد. این پروتئین در مغز انسان های سالم نیز دیده می شود اما با این تفاوت که در مغز انسان های سالم تجمعی از بتا آمیلوئیدها در منطقه خاکستری مغز وجود ندارد در صورتی که در مبتلایان به آلزایمر این تجمع غیر طبیعی بروز می کند.

تجمع بیش از حد این پروتئین ها در بخش خاکستری مغز حالت سمی پیدا کرده و فعالیت سلول های عصبی مغز را مختل و باعث پیشرفت بیماری آلزایمر می شود در صورتی که تحقیقات اخیر محققان امریکایی نشان می دهد که با استفاده از سلول های ایمنی بدن می توان به پاک کردن تاثیرات سمی این پروتئین ها از بافت های مغزی پرداخت تا درمان بی خطر و موثری برای این بیماری ارائه شده باشد.

محققان امیدوارند با کمک این روش بتوانند از آسیب سلول های مغزی توسط این پروتئین جلوگیری کنند. اما تحقیقات تکمیلی در این رابطه ادامه دارند.