ربات‌های آشپزباشی!

با پیشرفت های صورت گرفته برای طراحی و ساخت ربات­هایی به منظور آماده کردن مواد غذایی، شاید بتوان امیدوار بود که تا چند سال دیگر، رباتها غذای هر روز ما را آماده کنند!

همه ما در فیلم­های علمی- تخیلی، ربات هایی را دیده ایم که کارهایی همانند انسان انجام می­دهند: از مبارزه با تبهکاران گرفته تا انجام کارهای خانه و حتی آشپزی. با اینکه برای خیلی­ ها این کارها فقط به همان فیلم های «تخیلی» خلاصه شود، اما بعضی از کارشناسان حوزه رباتیک از این ایده ها برای طراحی کاربردهای جدیدی برای انواع رباتها بهره می برند.

تاکنون چندین شرکت دانش بنیان از سراسر جهان، موفق به طراحی انواعی از ربات شده اند که می تواند برخی کارهای مربوط به تهیه غذا را انجام دهند. درست کردن سالاد، فقط یکی از کاربردهای جذاب این ربات­ها است.

 

ربات سالادساز!

یک شرکت دانش بنیان هلندی به تازگی توانسته رباتی طراحی کند که می تواند انواع سبزیجات مختلف را برداشته و برش دهد. با اینکه شاید این کار برای همه ما ساده و پیش پاافتاده باشد، اما واقعیت این است که انجام این موارد برای یک ماشین، یکی از پیچیده ترین فعالیت ها به شمار می رود.

در حال حاضر در بسیاری از شرکت­های خودروسازی و یا کارخان ه­های دیگر، از ربات برای برداشت و سرهم کردن قطعات مختلف استفاده می­کنند. اما انواع میوه و سبزیجات و به طور کلی مواد غذایی داستانی دیگر دارند.

ربات آشپز

مواد غذایی معمولاً بافتی نرم دارند و به همین دلیل هنگام برداشتن و یا برش آنها باید مقدار محدودی فشار به آن وارد کرد، در غیر این صورت، به جای سالاد، با ترکیبی از آب گوجه فرنگی و پیاز و البته خیار و کاهوی له شده مواجه می شویم!

به همین دلیل است که طراحان رباتیک باید به شیوه های مختلف، اطلاعاتی درباره موردی که ربات باید بر روی آن کار کند را به دستگاه بدهند. این ربات سالادساز هلندی، دارای 5 دوربین و البته تعدادی حسگر است که می توانند حداکثر میزان فشاری که می توان به میوه یا سبزی وارد کرد را شناسایی کنند. این ربات دارای سه انگشت است و می تواند علاوه بر برداشتن و برش میوه و سبزیجات مختلف، در بسته بندی این محصولات هم کاربرد داشته باشد.

 

مزایای استفاده از ربات در تهیه غذا

اما چرا وقتی یک کارگر ساده می تواند این کارها را به خوبی انجام دهد، این همه وقت و هزینه را صرف طراحی این ربات های پیچیده کرد.

نخستین دلیل را باید در کاهش هزینه نیروی انسانی در درازمدت دانست. بی تردید اگر بتوان این ربات ها را به تولید انبوه رساند، هزینه مستمر آنها به مراتب کمتر از هزینه حقوق و سایر پرداختی ها به نیروی انسانی خواهد بود. علاوه بر این، زمان کار این رباتها به مراتب بیشتر از انسان است. هر چه باشد، رباتها آماده اند بدون غر زدن و نیاز به مرخصی، 24 ساعته برای ما کار کنند!

اما همه چیز به پول خلاصه نمی شود. شاید دومین دلیل اصلی که استفاده از ربات برای صنایع غذایی و فرآوری مواد خوراکی را ضروری می سازد، اهمیت بهداشت در تولید این محصولات است.

مسمومیت های ناشی از مواد خوراکی و نوشیدنی، مشکلی جدی در جهان به شمار می رود. این مشکل فقط به کشورهای محروم از امکانات بهداشتی و پزشکی محدود نمی شود. برای نمونه هر ساله فقط در ایالات متحده حدود 128 هزار نفر به خاطر مسمومیت های ناشی از غذا در بیمارستان بستری می شوند و 3 هزار نفر از آنها نیز جان خود را به همین دلیل از دست می دهند.

با وجود رعایت مقررات بهداشتی در کارخانه ها و یا رستوران ها (به جز بعضی از رستوران های بین راهی!) باز هم ممکن است برخی عوامل بیماری زا از طریق تماس دست کارگران به این مواد و در نهایت به انسان منتقل شود. به همین دلیل، استفاده از ربات هایی که هرگز در عمرشان مریض نمی شوند، می تواند جلوی بسیاری از مشکلات این چنینی را بگیرد.

 

ربات های باهوش

اما یکی از جالب ترین جنبه های استفاده از ربات در حوزه های مختلف و البته تهیه غذا، توانایی آنها برای آموختن است. در واقع لازم نیست همه چیز را به ربات بگوییم، بلکه رباتها به خاطر بهره گیری از الگوریتم های پیشرفته هوش مصنوعی می توانند پس از چند بار آزمون و خطا، شیوه درست انجام کار تعریف شده را بیاموزند. برای نمونه همین ربات سالاد ساز پس از لمس گوجه فرنگی، کلم و پنیر، می تواند خودش فشار لازم برای تکه تکه کردن و برداشتن قطعات ایجاد شده را تعیین کند.

 

دستپخت رباتیک

پیشرفت های صورت گرفته در زمینه کاربرد ربات در آشپزی شاید در آینده بتواند از حجم کارهای روزمره و تکراری ما بکاهد. اما سئوالی که هنوز پابرجاست این است که آیا دستپخت یک ربات می تواند به اندازه دستپخت مادرمان خوشمزه باشد؟!

برگرفته از مجله Technologyreview

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. عالی بود حرف نداشت من که برای طرح جابربن حیان از این استفاده کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا