ساخت وسیله‌ای برای تبدیل تنفس به کلمات

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پزشک‌تان به دلایل مختلفی مانند جراحی دندان، از شما بخواهد که چندین ساعت یا چند روز صحبت نکنید. در این حالت، انجام امورتان می‌تواند واقعا سخت باشد. به عنوان مثال، شما نیاز به خرید چیزی دارید و زمانیکه می‍خواهید با فروشنده صحبت کنید نمی‍توانید کلمات را درست ادا کنید و یا حتی در شرایط جدی‌تر ناچارید تنها از حرکات دستان خود کمک بگیرید.

افرادی هستند که بر اثر سکته و یا فلج ماهیچه‌ای نمی‌توانند صحبت کنند. این افراد توانایی لازم را برای حرکت دادن ارادی ماهیچه‌های صورت خود ندارند. در طی سالیان، به منظور کمک به تکلم این گونه افراد تلاش‌های زیادی شده است. ولی هر کدام نقاط ضعف خود را داشتند. این تجهیزات یا بسیار پرهزینه هستند و یا اینکه عملکرد آنها کند است. علاوه بر این، نحوه عملکرد این تجهیزات بر پایه حرکات دیگر صورت مانند پلک زدن بود. در نتیجه، آن دسته از افراد که به طور کلی از ناحیه صورت فلج هستند نمی‌توانند قدرت تکلم خود را با استفاه از این دستگاه‌ها احیا کنند.

وسیله‌ای که اختراع جدید محققین به شمار می‌رود بر اساس مقصود و حالات فرد می‌تواند نفس او را به کلمات تبدیل کند. به عبارت دیگر، این دستگاه بر اساس تمایلات فردی که از آن استفاده می‌کند عمل می‌کند. عملکرد آن به گونه‌ای است که تغییرات در الگوی تنفس فرد را تحلیل کرده و سپس از طریق نرم افزار شناخت الگو و همچنین نرم افزار تبدیل آنالوگ به دیجیتال، سیگنال‌های تنفسی را به کلمات تبدیل می‌کند.

فایده بسیار مهم این وسیله این است که مانند دیگر وسایلی که از پیش ساخته شده بودند، نیازی به حرکات ماهیچه‌های صورت ندارد و فرد تنها با نفس کشیدن، بدون هیچ تلاشی می‌تواند از طریق آن صحبت کرده و با دیگران ارتباط برقرار کند.

محققین برای آن که ببینند عملکرد این دستگاه از نظر یادگیری از فرد مصرف کننده تا چه حد موفقیت آمیز است آزمایشات متعددی را به انجام رساندند. نتایج این آزمایشات حاکی از آن است که این دستگاه تا 5/97 درصد می‌تواند همگام با فرد جلو رود و بر اساس خواسته او لغات مناسب را انتخاب کند.

محققین معتقدند که این دستگاه می‌تواند نحوه ارتباط افرادی که قادر به تکلم نیستند را تغییر دهد. علاوه بر این، از آن می‌توان برای تشخیص زودهنگام سندرم قفل شدگی استفاده کرد. در این حالت فرد تنها قادر است حرکات چشم خود را به سمت بالا و پایین کنترل کند و این تنها راه ارتباط برقرار کردن با او است. این دستگاه می‌تواند با تحلیل تنفس فرد، نشان دهد که او به کما نرفته است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا